"הכל אני יכול בחופש הגדול"- כך כתבה בשירה נעמי שמר אבל האמת היא שלצד תחושת השחרור עולה לא פעם בקרב הורים תחושה של בלבול- מה מותר בחופש הגדול? האם מומלץ לשמור על גבולות או דווקא זה הזמן לשחרר? ומה עושים אם התחושה תחושת אי הסדר? החופש הגדול מזמן לנו מצד זמן משפחתי איכותי- ימים יותר ארוכים, בילויים משותפים בשעות בלתי שגרתיות, חופשות, חופש מהתרוצצויות בחוגים ומטלות יום יומיות. ומצד שני- אתגר- לשמור על איזשהו סדר קיים ושגרה. בין החופש לשגרה קיים מתח ועל מנת להבין את האיזון בינהם נמשיל זאת למגרש משחקים. למגרש יש גבולות ובתוכם מתנהל המשחק. ובמשחק ישנם חוקים ברורים- איך משחקים מה מותר במשחק ומה אסור. וכיצד מתבטא החופש? בדרכים השונות לשחק בתוך גבולות המגרש ותחת חוקי המשחק. ישנן דרכים שונות לשחק, כלומר מה שמשתנה הוא המשחק עצמו, בעוד שהגבולות והחוקים נשמרים. על מנת לשחק באופן חופשי חשוב שכל תא משחתי יגדיר לעצמו את הגבולות והחוקים- בהתאם לגישה החינוכית, הערכים המובילים, תפיסת העולם וכמובן גילאי הילדים. חשוב לזכור- ימי החופש שונים במהותם מימי השגרה וחשוב שהדבר יתבטא. על כן, הגדירו את הגבולות החשובים לכם ביותר ומצאו בתוכם את המקומות בהם תוכלו לשחרר. על מנת לעזור לכם להגדיר את הגבולות, הנה כמה דוגמאות המבוססות על הרפואה ההוליסטית לילדים. הגבולות מתמקדים בחמש אבני יסוד המשפיעות על תפקודו התקין של הילד- מוטוריקה, שינה, תזונה, בריאות, חינוך ואוירה ביתית, וכמובן ניתנים לשינוי והתאמה בכל בית ובית:

  1. מוטוריקה– רוב החוגים כבר הסתיימו אך דווקא בימי החופש חשוב מאד שתספקו לילדכם מענה קבוע לפעילות גופנית. חשוב לשמירה על תפקוד תקין של הגוף וחיזוקו לקראת החזרה למסגרת, לפורקן של אנרגיה, לשמירה על קשר עם חברים, להגבר העניין ויצירת עוגן במהלך השבוע. מומלץ להקפיד על חשיפה מוטורית מכוונת לפחות 3 פעמים בשבוע. הכוונה אינה למשחק חופשי בגינות השעשועים אלא לזמן פעילות מרוכז- שיעורי שחייה, רכיבה על סוסים, קיר טיפוס או כל פעילות קבועה אחרת. שימו לב כי הדגש הוא על פעילות קבועה ולא על חשיפה מזדמנת לפעילות מוטורית.
  2. שינה– שעות שינה חיוניות לתפקוד הילד אך לרוב, בימי החופש, הערב מתארך והשעות מתאחרות. לכן, הקפידו על שעת השכמה בבקרים. בהחלט ניתן לתת ללד לישון עד שעה מאוחרת יותר אך חשוב להגדיר שעת סף שעד הגיעה כולם ערים. הגדרת שעת ההשכמה תסייע לארגון היום בצורה טובה יותר ותסייע לשמירה על שעת ההשכבה
  3. תזונה– חוסר השגרה, הבילויים, תחושת השחרור לרוב משפיעים אל איכות התזונה. ולכן מומלץ לנסות להקפיד לפחות על ארוחה אחת טובה ואיכותית, למשל- ארוחת הבוקר. ארוחת בוקר המכילה חלבונים איכותיים, סיבים ופחמימות מורכבות תשמור על רמת אנרגיה גבוהה, קבועה לאורך היום וערנות. זאת לעומת תזונה עתירת פחמימות פשוטות וסוכרים שתגרום לילד לתחושת אי שקט לאורך היום, לצורך מוגבר בחיפוש אחר מתוק ולתחושה קבועה של אי שובע:  

הנה כמה רעיונות לארוחת הבוקר:

  • כריך מלחם מלא- מומלץ מקמח כוסמין בשל טעמו העדין, עם ממרח בריא כמו, אבוקדו, חומוס ביתי, טחינה, חביתה, ממרחי עדשים שונים, פסטו, בתוספת ירק או שניים שהילד אוהב
  • דייסת שיבולת שועל על בסיס קווקאר וחלב קוואקר- במידה והילד אוהב ניתן להוסיף פירות- רצוי תפוח, אגס, אפרסק ובמידת הצורך- ניתן להמתיק במעט מייפל טבעי ללא תוספת סוכר או סירופ אגבה טבעי.
  • חופן של אגוזים שונים- פקאן, מלך, קשיו, שקדים. ניתן לשלב עם תמר (רצוי אורגני) או כל פרי יבש אחר שהילד אוהב.
  • שייק ירוק המכיל 2 מנות פרי (בננה/ תפוח/אגס), ו-3 מנות ירק (חסה/ מנגולד/ תרד/קייל). ניתן להוסיף מעט תותי גוג'י, תמר, כפית זרעי ציה. כדי להקל על ההתארגנות ניתן להכין שקיות מוקפאות עם כל המרכיבים למנה.

4. בריאות– ימי הקיץ החמים, השהייה הממושכת בבריכה, השינויים בתזונה- מזמנים מחלות המתמקדות בעיקר במערכת העיכול- כאבי בטן, שלשולים, בחילות..  על מנת להימנע מכך מומלץ מאד לתת לילדים תוספת פרו-ביוטיקה לחיזוק ומניעה. פרוביוטיקה- תוספת של חיידקים טובים לגוף, תטפל באופן מושלם בשלשלי הקיץ וכאבי הבטן, תסייע לטיפול בדלקות אוזניים, תשפר את ספיגת המזון, תחזק את מערכת החיסון ותשפיע על תפקודו הכללי של הילד.

5. חינוך אוירה משפחתית– חופשת הקיץ מזמנת לנו זמן משפחתי מושלם להנות ביחד, להתעדכן במה שקורה עם הילדים, לחזק את הקשר. ומן הצד השני- חשוב להקפיד על זמנים קבועים בהם עושים פעילויות משותפות- פעם בשבוע הולכים לים אחר הצהריים, פעם אחרת בשבוע- עורכים ארוחה משפחתית חגיגית וכולם משתתפים בהכנה, ופעם שלישית בשבוע- יוצאים להליכה משותפת בערב- זוהי כמובן רק דוגמא.. הרגישו חופשי למצוא את פעילויות המתאימות לכם.

לסיכום, ככל שתקפידו לנהל את המשחק הנקרא "החופש הגדול" בהתאם לגבולות המגרש ולחוקי הנהוגים כך תוכלו להנות מזמן מיוחד זה.

חופשה נעימה ומהנה

שלכם, טל קבסה        

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן