"עטוף תינוקות" הינה אחת השיטות העתיקות והנפלאות ביותר להרגעת תינוקות, אולי משום שהתנוחה בה הם עטופים היא הדומה ביותר למה שהיו רגילים לו ברחם בהיותם מחובקים ועטופים במי בשפיר.

העיטוף מאפשר לתינוק להבין את גבולות הגוף שלו, להרגיש את עצמו ולהרפות את שריריו, מסייע לו להרגיש נינוח ובטוח ומקל עליו את הכניסה למצב שינה- במיוחד לתינוקות המתקשים להירדם בשל מתח שרירי מוגבר או רגישות יתר חושית. עוד מסייע העיטוף להרגעת התינוק לקראת הנקה ומקל על גזים וכאבי בטן.

מחקרים מוכיחים כי תינוקות עטופים ישנים שינה עמוקה יותר וממושכת יותר, אינם סובלים מבעיות נשימה, טמפרטורת הגוף שלהם אינה גבוהה יתר על המידה, וכל עוד אינם עטופים שעות רבות מדי ברציפות אינם סובלים מבעיות בהתפתחות האגן. עוד נמצא כי קצב ליבם של התינוקות העטופים הוא איטי ויציב יותר מזה של תינוקות שאינם עטופים, והתינוקות שנצפו אף היו רגועים, ישנו טוב יותר והצליחו להירדם כל פעם מחדש בקלות רבה יותר.

מומלץ לעטוף את התינוק מרגע הלידה ועד גיל 3-4 חודשים (כבר בחדר הלידה המיילדות עוטפות את התינוקות) זאת על מנת לסייע להם ביצירת תהליכי וויסות פנימיים – הרגעה, הכרות עם גבולות גופם, סיוע בשינה, ספוק הצורך בתחושה. ניתן כמובן לעטוף גם בגילאים מאוחרים יותר אך צורת העיטוף תשתנה (הידיים יהיו מחוץ לשמיכת העיטוף). בגילאים הגדולים ניתן לעטוף ילדים תחת השמיכה שלהם תוך כדי שאנו מצמידים את השמיכה היטב היטב לגופם ליצירת תחושה מלאה סביב כל הגוף.

דברים שחשוב לדעת לקראת עיטוף:

  • זמני עיטוף – ניתן עטוף בכל שעות היום, ובהתאם לצורך.
  • סוג השמיכה – מומלץ לעטוף את התינוק בשמיכות העשויות מ-100% כותנה או שילוב של כותנה עם מעט סריג גמיש, בגודל 60 ס"מ *90 ס"מ לערך. ללא כפתורים, סקוצ'ים, רוכסנים או כל דבר אחר שהתינוק עלול לבלוע. אני באופן מעדיפה שמיכות רגילות מאשר שמיכות עיטוף מוכנות.
  • מידת ההידוק –  עיטוף צריך להיות הדוק במידה המאפשרת כניסה של יד בין השמיכה לגופו של התינוק. מידת ההידוק מדמה מגע תומך ונוכח המשרה ביטחון.
  • בקיץ – ניתן לעטוף עם חיתול טטרה גמיש ונעים.
  • בלי לחץ – תינוקות לעיתים מתנגדים לעיטוף. אין זה אומר שהם לא אוהבים או זקוקים לו. מומלץ להתמיד בעיטוף עד אשר התינוק יתרגל.
  • ניתן לישון בתוך שמיכת העיטוף. יש לשים לב למידת ההידוק כך שהתינוק יוכל להשתחרר ממנה במהלך הלילה ולהקפיד של טמפרטורה חיצונית מתאימה.
  • התחלה מאוחרת – גם אם לא עטפתם עד היום, לא מאוחר להתחיל!

שלבי העטוף:

  1. פורשים את הבד בצורת יהלום- כשפאה אחת מונחת כלפי מעלה, ומקפלים אותה (הפאה העליונה) ליצירת משולש.
  2. מניחים את התינוק כשראשו מחוץ לבד, המשולש המקופל מתחת לעורפו.
  3. מיישרים את ידיו של התינוק לאורך גופו, מעבירים את הפאה השמאלית מעבר לגופו- לצד הימני, ומכניסים את שארית הבד מעבר לכתף.
  4. מיישרים את הבד לאורך גופו של התינוק, מעבירים את הפאה התחתונה אל עבר הכתף הימנית ומכניסים את שארית הבד מתחתיה.
  5. את שארית הבד הנמצאת מימין לתינוק מעבירים אל צידו השמאלי וכורכים מסביב לגופו של התינוק.

בהצלחה ובהנאה!

שלכם באהבה,

טל

 

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן