טו בשבט הוא חג האילנות. בחג הזה אנו חוגגים את תנובת העץ. זהו העץ שצמח מזרע קטן, נבט והיה לאילן. ואיך זה קשור לרפואה ההוליסטית לילדים? מוזמנים לקרוא!

את הגישה ההוליסטית פיתחתי לאורך שנים כאשר העוגן החשיבתי המלווה אותי הוא הפילוסופיה הסינית (אותה למדתי לעומק במסגרת לימודי רפואה סינית).
בבסיס הגישה עומד מעגל חמש התשתיות (המבוסס על מעגל חמש האלמנטים)- ראו מעגל מצורף.
ובתוך המעגל, ראשית התנועה היא באלמנט העץ, הירוק.
אלמנט העץ בפילוסופיה הסינית מסמל את תחילת ההתבטאות על פני הארץ- הזרע הראשון שניבט, תחילת החיים. זהו האלמנט האורגני היחיד במעגל והתשתית היחידה שמתקיימים בה תהליכי גדילה וצמיחה והתפתחות.
בהיותו זרע זקוק הוא לכוח פריצה- לאנרגיה חזקה מאד על מנת לפרוץ את המעטה הקשה העוטף אותו ולצמוח.
לעץ גזע יציב וענפים. מחד הם חזקים לשאת עליהם את הפרי ומאידך-הם תנועתיים ומגיבים למשבי הרוח. כלומר, לעץ דיאלוג פנימי בין יציבות (הגזע) לתנועתיות (הענפים).
מהותו הפנימית של העץ היא גדילה, צמיחה ותנועה. על כן, על פי הפילוסופיה הסינית, ענפיו של העץ משולים לשרירים ולגידים והוא אחראי לתנועת הדם אליהם. אך לתנועה יש מטרה- להגיע גבוה יותר, רחוק יותר ועל כן, משפיע העץ על היכולת לראות רחוק, על החזון הפנימי, התכנון, הסקרנות והרצון הפנימי שלנו לפרוץ קדימה.

אם כך, החיבור לתשתית המוטוריקה הוא אך טבעי.
תשתית המוטוריקה אחראית על התפקוד המוטורי (תנועתי-שרירי), החושי ובניית היציבה. בהיותו תינוק חסר יכולת זקוק הוא לכוח פנימי עצום שיסייע לו להתחיל את תנועתו באופן רצוני. כוח זה הוא כוח התנועה המוטורי והוא קשור ביכולת להניע את הגוף כנגד כוח הכובד ולייצר תהליכי גדילה וצמיחה. בלעדי כוח זה לא יתקיימו תהליכי גדילה והתפתחות איכותיים.

התנועה המוטורית אותה בונה התינוק במהלך שנות חייו הראשונות מבוססת על עקרון הדיאלוג בין תנועה ליציבה. כל מהותה של ההתפתחות המוטורית היא בניית הגו (גזע הגוף- מחגורת הכתפיים ועד האגן, סובב כל הגוף), בניית עקומות עמוד השדרה (עקומות עמוד השדרה נוצרות בתהליך ההתפתחות המוטורית), ובהתאמה- שליטה בתנועתיות הגפיים- ידיים ורגליים. ככל שהגו יהיה יציב כך תנועת הגפיים תהיה מאורגנת ואיכותית. כאשר הגו לא יציב- תנועת הגפיים תתמקד בפיצוי על מנת לייצב את הגוף.

באמצעות התהליך המוטורי ילמד התינוק להרים ולשלוט בתנועת הראש. איכות השליטה תשפיע על תפקוד העיניים (קשר שרירי- היכולת לבסס ראיית הפרטים והעומק). כך, כאשר יוכל התינוק למקד את מבטו, וככל שתנועתו תאפשר לו- ינוע קדימה, הלאה והלאה. ככל שיכולתו תגדל והוא ישכלל את תנועתו כך סקרנותו לעוד תגבר.

חוזק הגוף ואיכות תפקודו נמדדים במספר היבטים, בינהם- חוזק פיסי וגמישות. בדיוק כמו עץ הבמבוק- עץ חלול בעל טבעות חוזק הנותנות לו חוזק ויציבות מצד אחד והמון תנועתיות וגמישות מן הצד השני- כך אמורה להיות תנועתו של התינוק, והיא זו אשר תשפיע על תפקוד התשתיות האחרות במעגל- וויסות ושינה, תזונה, בריאות וחולי, חינוך ואוריה ביתית- אבל על כך בפוסט אחר😊

תנובת הארץ כתנובת הגוף- חג שמח לכולם!

שלכם באהבה,
טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן