אם הילד שלכם אוכל רק מזון טחון, או אולי יבש. אם הוא אוכל ארבעה או חמישה מזונות בלבד, אם הוא נמנע מאכילה- אל תפספסו את המאמר הבא:

תינוקות וילדים רבים מתמודדים עם קשיים באכילה ולמרות שקשיים אלה מוגדרים כקשיים רגשיים או התנהגותיים, הרפואה ההוליסטית לילדים מתייחסת אליהם כאל קשיים התפתחותיים.

את קשיי האכילה ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

  1. קשיים הנובעים מהיבטים מוטוריים.
  2. קשיים הנובעים מהיבטים סנסוריים- קשיים במערכות ובתהליכי הויסות.
  3. קשיים התנהגותיים- המשפיעים על התקשורת והאינטראקציה בין הילד וההורים.

יניקה ואכילה הם תפקודים השרדותיים. לכן, התינוק נולד עם היכולת הרפלקסיבית לינוק/ למצוץ. חלל הפה שלו אמור להיות מותאם מבחינה מוטורית וחושית להנקה/ הזנה מבקבוק. הוא פתוח את פיו, סוגר את השפתיים סביב הפטמה, מניח את הלשון במקומה וכמובן מצליח לתאם בין נשימה ובליעה- המון פעולות קטנות היוצרות אינטגרציה מלאה בין  ההיבט המוטורי לתחושתי.

לעיתים, מסיבות שונות, בשל קשיים שונים בחלל פה, תהליך זה אינו קורה כסדרו ואז נראה קשיים בהנקה, הימנעות מאכילה, זליגה של מזון מהבקבוק, קושי בעלייה במשקל ועוד.

תפקודי חלל הפה מתפתחים בהתאם לצורך ההתפתחותי. למשל, בעת המעבר למזון מוצק והאכילה מכפית מתפתחות יכולות נוספות ואלה משתכללות עוד לקראת לעיסה וחיתוך של מזון קשה יותר. בשלב הזה מתפתחת הפרדת תנועה בין תפקודי השפתיים ללסת והם מהווים בסיס לתפקוד התואם תפקוד באדם בוגר.

קושי לאכול מכפית, קושי בחיתוך המזון (אכילה בביסים קטנטנים), ריור מוגבר בעת האכילה, דחיסת ואגירת מזון בחלל הפה, מציצת מזון ללא חיתוך, נשיכות מוגברות- כל אלה מעידים על קושי או התפתחות לא תקינה באזור.

שרירי חלל הפה קשורים בקשר ישיר לשרירי הצוואר, חגורת הכתפיים, הידיים וכפות הידיים. לכן, תהליך השליטה בהרמת ותנועת הראש והשכיבה על הבטן ישפיעו מאד על תפקודי הפה. אלה ישפיעו גם על כל תהליך הבליעה והעיכול החל ממעבר המזון בפה, דרך המעבר בוושט ועד הגיעו לקיבה וכמובן למעיים. כלומר תפקודי חלל הפה, ישפיעו על תהליך העכול בכללותו.

בנוסף, כדי שהתינוק/ הילד יוכל להנות מהכנסת חפצים לפה, ממרקמים שונים, מחשיפה לכלי אוכל שונים התחושה בחלל הפה צריכה להיות תקינה.

ברגישות יתר בחלל הפה נראה העדפה למזונות רכים, לעיתים תפלים ואילו בתת רגישות נראה העדפה למזונות קשים, יבשים ומתובלים. כמובן יתכנו שלובים תחושתיים שונים.

חושים נוספים ישפיעו על תפקודי האכילה כגון חוש הריח ואפילו חוש שיווי המשקל.

כלומר, על מנת שתפקודי הפה יהיו מאוזנים יש להתייחס גם להיבטים המוטוריים וגם להיבטים התחושתיים באזור.

כיצד ניתן לשפר את תפקודי האכילה בבית?

  • עיסוי באמצעות כפפות או בדים במרקמים שונים בכל אזור הפנים (מחוץ לחלל הפה).
  • עיסוי תחושתי בתוך חלל הפה לאיזון התחושה. בתינוקות קטנטנים ניתן להשתמש באצבעוני רך ואתו לעשות את העיסוי ובילדים גדולים יותר, מגיל שנה ומעלה, ניתן לבצע עם מברשת שיניים חשמלית (מומלץ לבחור מברשת רכה).
  • מומלץ לשלב במהלך היום יום שתייה מקשיות בקוטרים שונים- קשית דקה וארוכה לנוזל כמו מים וקשית עבה וקצרה יותר למרקמים סמיכים יותר כגון שייק או יוגורט.
  • לשלב כלי נגינה במהלך היום יום- נשיפות בחליל או משרוקיות, נשיפות ושאיפות במפוחית פה.
  • להתאמן על נשיפות בבועות סבון.
  • לחזק את תפקודי פלג הגוף העליון במגרשי המשחקים- לטפס על סולמות שונים, לטפס על המגלשות מלמטה כלפי מעלה, להתנדנד על הסולמות, לטפס על חבל, להתמסר בכדור ועוד.

לייעוץ נוסף ואבחון מלא מוזמנים לפנות אלינו.

לסמינר מקצועי לטיפול בחלל הפה לתינוקות וילדים

מאמאי- רפואה הוליסטית לילדים   www.mamay.co.il  050-8-265617

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן