מבלים בים בחופש? אל תפספסו את ההזדמנות! החופש הגדול הגיע! הקיץ חם מאוד והבילויים בו מלאים בהזדמנויות חושיות נפלאות שמפתחות ומקדמות את יכולתו של הילד, בייחוד בשנים הראשונות לחייו, אז למה לפספס?! רגע לפני שאדגים כיצד אפשר לנצל את החופש ללמידה חוויתית חושית, אקדים ואומר שתהליך הויסות חושי הוא תהליך בו מתבעת קליטת מידע באמצעות החושים, עיבוד המידע במערכת העצבים במוח, ותגובה שאמורה להיות מותאמת ביחס לגירוי. ילד עם קושי בויסות חושי יתקשה, כל פעם מחדש, לארגן את תגובתו לגירוי החושי. לעיתים הקושי נובע פשוט מאי-חשיפה! וזה לא הסוף- קושי בויסות חושי של ילד משפיע גם על ההיבט הרגשי והחברתי שלו. אם חושיו לא מווסתים והוא אינו שקט- הוא יתקשה לווסת את עצמו רגשית והתנהגותית. אז איך אנחנו יכולים לעזור לילד/פעוט להסתגל ולפתח את חושיו בחופשת הקיץ? הרי המשמעות גדולה! לצורך המקרה, יצאנו לים J יצאנו לים ופתחתי מטרייה, פרשתי מגבות… פרשתי מגבות?? עצרו. כאן, בשלב המגבות, כבר טמונה הזדמנות לחשיפה טקטילית (חוש המגע) של הילד. תנו לילד/לפעוט לקחת את המגבת שלו מהתיק, לפרוש אותה וליישר אותה עבור עצמו על החול. כשכף ידו ואצבעותיו עוברות על המגבת וחשות את הטקסטורה שלה- בזה הרגע בו מערכת העצבים מקבלת מידע חושי ומעבדת אותו. ובחשיפות תדירות כאלו היא תלמד להסתגל למידע זה ואחר. ולמען המערכת התחושתית- אל תסתפקו רק במגבת, הרי אנו רוצים חשיפה תחושתית מגוונת לטובת יכולות הסתגלות מגוונות. הנה רק מספר דוגמאות קטן של האפשרויות העומדות בפנינו במהלך כמה שעות של כיף בים: מרחתם קרם הגנה? נפלא- דאגו לכך שגם ילדכם ימרח בעצמו (חוש המגע וחוש הריח). הוא ימרח על אחיו, אחיו ימרח על עצמו.. שכל אחד יתנסה במרקם הקרמי והמלטף של קרם ההגנה ויריח את הריח האופייני של הקרם במידה ויש. משחק בחול- שחקו בחול עם הידיים (חוש המגע) יחד עם ילדכם, העבירו את החול בין האצבעות, שבו על הישבן כשהברכיים מכופפות ועברו על החול,עם העקבים, אחורה וקדימה. עכשיו עם אצבעות כף הרגל- העבירו אותן ימינה ושמאלה. כל חשיפה והתנסות כזו מעודדים את מערכת התחושה להסתגל ולהגיב באופן מתאים. אספו עם הילד צדפות ואבנים בצורות (חוש המגע והראייה), גדלים וצבעים שונים. מיינו אותם ביחד והצביעו על ההבדלים ביניהם (חוש הראייה). "בוא נבדוק אם יש להם ריח??" הכניסו את אפכם ובידקו 🙂 (חוש הריח) רגע לפני קפיצה למים המרעננים- הכניסו רק כפות רגליים ותנו למים ללטף ולדגדג אותם (חוש המגע). תקשיבו בריכוז לקול המים (חוש השמיעה). הובילו את הילד לשים לב, להתבונן ולחוש את מגע המים בכפות רגליים. הישארו שם כמה רגעים שקטים ותהנו. הנחו את הילד להתבונן מקרוב (חוש הראייה) על האדווה שמתקרבת ומתרחקת עם קצב הגלים. נשפו פנימה כמה שניות ותריחו את ריח הים (חוש הריח). תודה לאל על נפלאותיו שברא (חוש ההודיה- תמיד רצוי)! היכנסו למים ועזרו לילדכם לשכב על הגב ולצוף על-פני המים. לעצום עיניים ולנוח. ראשו נח אחורנית והוא נרגע בשקט בזרועותיכם כשהמים מלטפים את שיער ראשו ועוברים על גופו (חוש המגע). בחזרה לחול, מלאו דליים בחול והובילו את הילד להרים כמה דליים ולקרב אותם אליכם (פרופריוספציה- תחושת גוף עמוקה– מפתח את המודעות לגוף ולגבולותיו במרחב). כסו את ילדיכם בחול. הרבה חול! משקל החול החול בדליים שהרים ומשקל החול שמונח על גופו הן התנסויות חושיות המאפשרות גם הן מודעות לגבולות הגוף ולתחושה העמוקה שלו. לא לשכוח לשתות הרבה מים, ולהשפריץ גם קצת על הפנים (חוש המגע) ולהתקרר. ובסופו של יום, בחזרה בבית, אפשר לנוח במחשבה שכשבילינו בים הבוקר החוייה היתה גם כיפית, גם מהנה וגם מלמדת מאוד (אפילו אם זה בתת-מודע של הילד)! אז… אפשר עוד חופש?? רותם מגן- מטפלת ברפואה הוליסטית לילדים, מצוות המטפלים במאמאי

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן