בשבוע האחרון, לאור הפירסומים אודות ריבוי מקרי דיזינטריה בגני ילדים פנו אלי מספר משפחות לקבלת מידע. אז עבורם, וגם עבורכם, ריכזתי את עיקרי טיפים והדרכים הפשוטות למניעה וטיפול: דיזנטריה היא מצב בריאותי המתבטא בזיהום במערכת העיכול, הנגרם על ידי חיידקים שונים כשהעיקרי מבינהם הוא חיידק בשם שיגלה Shigella . הסימפטומים נעים בין חום קל, אי נוחות וכאבי בטן וריבוי יציאות ועד חום גבוה יותר, כאבי בטן ועוויתות, שלשולים, לעיתים ריריים ואף דמיים. תהליך ההדבקה נעשה דרך הפה- שתיית מים מזוהמים, אכילת מזון מזוהם, חשיפה לחפצים מזוהמים (למשל בריכות וכולי) ועוד, ועל מנת לפתח מחלה די בכמה עשרות חיידקים, מה שהופך אותה למחלה מדבקת מאד, ובעיקר בעונת הקיץ. הרגישות לחיידקי השיגלה עשויה להשתנות מילד לילד והיא קשורה בין היתר בחוסן הפיסי שלו, בבריאות הכללית ובתזונה. כיצד ניתן להקל בעת הדבקה ואף למנוע אותה ?

  1. שמירה על היגיינה- למדו את ילדכם לרחוץ ידיים עם סבון בעת היציאה מהשירותים, לפני הארוחה, לאחר משחק בחצר.
  2. חשוב לרחוץ היטב ירקות ופירות, ובעיקר עלים ירוקים לפני צריכתם. אני נוהגת להניח את כולם לכמה רגעים בכיור מלא מים עם מעט חומץ. לאחר מכן יש להוציא, לייבש ולאחסן בצורה מיטבית.
  3. סביבה פנימית חומצית בגוף מהווה מצע לגידול ושגשוג חיידקים והיא נוצרת בעיקר בשל ריבוי צריכה של מזונות מן החי, סוכרים ומזונות מעובדים. אי לכך ישנה חשיבות גבוהה ליצירת סביבה פנימית בסיסית, ולהלן המלצות.
  4. הקפידו על תזונה בריאה, טרייה ואיכותית. במידה ואתם אוכלים בחוץ נסו להקפיד על אכילה במקומות נקיים, בהם התחלופה היא גבוהה והמזון טרי.
  5. חיידקי השיגלה עלולים להימצא במזונות מן החי- טונה, בשר, עוף, דגים. במידה ואתם צורכים אותם דאגו לקנות את המצרכים במקומות איכותיים המקפידים עם תנאי אחסון והגיינה גבוהים.
  6. חיידקי השיגלה מתפתחים במוצרי חלב, בשל ריבוי הסוכר בהם. במידה ואתם צורכים מוצרי חלב הקפידו לצרוך מוצרים מחלב עיזים/כבשים- המכילים כמויות קטנה יותר של גלוקוז.
  7. הקפידו להוסיף לתזונה ירקות שורש כתומים- מחזקים את תפקודה של מערכת העיכול ומצויינים להרגעה.
  8. הימנעו מצריכה מוגברת של סוכרים המשמשים מצע לשגשוגם של חיידקים. זכרו כי גם תחליפים טבעיים (סירופ אגבה, סילאן טבעי ללא תוספת סוכר, מייפל טהור) מכילים סוכר ועל כן השתמשו בהם במתינות.
  9. הקפידו על צריכת נוזלים- מים, ציר מרק המבוסס על ירקות, תה צמחים טבעי כגון לואיזה עם מעט קינמון, קמומיל, שומר, טיליה- יקלו על אי הנוחות, ירגיעו ויספקו מענה.
  10. במידה והילד מפתח התייבשות הוסיפו למשקה כפית אבקת מי קוקוס- יחזיר לגוף ולתאים מינרלים חיוניים.
  11. הקפידו על מתן פרוביוטיקה איכותית, במינון גבוה, הן כמניעה והן לטיפול. התייעצו עם איש מקצוע לגבי סוג החיידקים והמינונים המתאימים.

שלכם, טל קבסה

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן