בפוסט הקודם שוחחנו על בריאות חלב האם לתינוק. ואולם, הרכב חלב האם מושפע מאד מתזונת האם המניקה.
אחד המרכיבים שחודר ישירות מתזונתה של האם לחלב (דרך הדם) הוא שומן טראנס וזה משפיע באופן ישיר על הרכב השומן בחלב האם.

שומן טרנס הינו השומן רעיל ומסוכן ביותר לאדם. הוא מוריד את רמות הכולסטרול הטוב ומעלה את רמת הכולסטרול הרע.
צריכתו מהווה גורם סיכון להיווצרות טרשת עורקים, מחלות לב ושבץ מוחי. הוא פוגע בפוריות האישה, משפיע לרעה על תפקודי הכבד
ומייצר חוסר שקט, עצבנות ואף משפיע על התפתחות דיכאון.

שומן הטראנס כה מסוכן שהחל משנת 2015 הוחלט בארה"ב כי עד 2018 יש להוציא את כל שומן טראנס מהמזון.
בארץ, החל מ- 1 בפברואר 2014 נכנסה לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס במזון ארוז מראש, למזונות המכילים החל מ-2% שומן טראנס זאת לעומת חובת הסימון שבעבר חלה על מזונות המכילים החל מ-4.5% שומן טראנס. (זאת בנוסף לחובה הקיימת לסימון חומצות שומן רוויות וכולסטרול).

בשל חדירותו של שומן הטראנס לחלב האם נמצא כי ככל שרמתו בתזונת האם גבוהה יותר כך רמתו עולה בחלב.
הנה דוגמאות לסך אחוז שומן הטראנס כפי שנבדק במדינות שונות:
ספרד- 1%
טורקיה- 2.1%
ברזיל- 2.3%
ארה"ב וקנדה- 7.1%

מה משמעות הנתונים?
שלמשל חלב אם של אם אמריקאית עלול להכיל פי 7 שומן טראנס מאשר חלב אם של אשה מספרד- נתון מבהיל לכשעצמו!

לגבי נשים מניקות בישראל- לא פורסמו נתונים (אולי מעולם לא נבדקו) אך מאחר ותזונתינו עשירה במזונות המכילים שומני טראנס (פירוט בהמשך) סביר להניח שאחוז שומן הטראנס בחלב הינו יחסית גבוה.

עוד התברר שככל שאחוז שומן הטראנס היה גבוה יותר, כך אחוז חומצות השומן מסוג אומגה 3, החשובות מאוד להתפתחות המח של הרך הנולד היה נמוך יותר.

על פי המחקרים נמצא באופן חד משמעי כי אחוז שומן הטראנס בחלב האם מושפע לא רק מהתזונה של האם בתקופת ההנקה עצמה, אלא גם מהרגלי התזונה הכלליים שלה, טרם הכניסה להריון ואף בשלבי חייה המוקדמים.
על כן, ישנה חשיבות גדולה להימנע משומן הטראנס באופן כללי בתזונה, טרם הכניסה להריון וכמובן במהלך ההנקה.

ומהיכן מגיע שומן הטראנס לחלב האם?
– ממזון תעשייתי המכיל חומרים משמרים (שברובם מכילים שומני טראנס).
– מזונות המכילים מרגרינה
– מאפי בצק עלים- בורקסים, עוגות, ג'חנון, מלוואח וכולי
– עוגות, עוגיות, וואפלים, קרקרים, חטיפים וממתקים, אבקות מרק, רטבים, וממרחים
– מזונות מעובדים כגון פיצות
– קצפת צמחית, תחליפי חלב פרווה ועוגות פרווה
– ואפילו אייסקפה.

שומן הטראנס מתחפש בתוויות המזון לשומן מוקשה או מוקשה חלקית וככל שהוא נמצא גבוה יותר ברשימת המרכיבים, המזון מכיל כמות גדולה יותר מממנו ועל כן מומלץ להתרחק!

אם כך,
אין ספק שחלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק וכדאי לעשות כל מאמץ כדי להניק תקופות ממושכות.
יחד עם זאת, מומלץ להקפיד על התזונה ולהימנע ככל האפשר ממזונות בעלי מקדם סכנה גבוה כגון שומני הטראנס.

בנוסף,
– מומלץ לצמצם משמעותית צריכה של מזון מן החי שלרוב עשיר ברעלים והורמונים (אלא אם הוא אורגני וגדל באזור נקי מרעלים ובתנאי גידול מותאמים)
– מומלץ לצמצם צריכה של שמנים עתירי אומגה 6 (המייצרת דלקות בגוף ומתחרה עם פעולתו של אומגה 3) כדוגמת שמן קנולה, שמן סויה, שמן חמניות ושמן תירס.
– וכמובן להרבות בפירות, ירקות, עלים ירוקים ונבטים שעשירים בוויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחות התינוק.

שלכם באהבה,

טל

מוזמנים להגיב

תגובות

דילוג לתוכן