אכילה, דיבור, נשימה- הן פעולות אוטומטיות שמתפתחות באופן הדרגתי ברצף ההתפתחותי. אנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים ללמד אותם, נדמה לנו שהן נרכשות מעצמם.

מרגע לידתו אנחנו מצפים מהתינוק לדעת לנשום, לאכול, לדבר. אז למה תינוקות מתקשים לינוק? מדוע ילדים מפתחים בררנות טעמים ומרקמים? למה ילדים מדברים באופן לא ברור? ועד מתי  נחליף את החולצות בגלל הריור?

לפתוח פה גדול

חלל הפה הוא אזור חיוני לתפקוד. הוא כולל שרירים המשתתפים בתהליך הנשימה, האכילה והדיבור והוא מתפתח החל מהרגע שהתינוק נולד ולאורך אבני הדרך המוטוריות.

מרגע הלידה התינוק מצויד ברפלקסים המאפשרים לו לינוק. הוא אמור לפתוח את פיו לרווחה, לסגור את השפתיים, החניכיים והלשון על הפטמה ולסחוט את החלב מהשד. את החלב הנאגר בפיו בולע בתיאום מושלם עם הנשימה.

בהמשך, שרירי חלל הפה מתאימים עצמם לתפקודים רצוניים ומורכבים יותר הקשורים באכילה ובהפקת המילים. התינוק מחזק את שרירי הלחיים, מניח את הלשון במקומה ומניע אותה בחלל הפה, סוגר ופותח את השפתיים לפי רצונו, חותך את המזון, לועס אותו. בו בזמן, הוא מעמיק את הנשימה ולומד להשתמש נכון בנשימה בזמן האכילה והדיבור.

חמש סיבות לקשיים בתפקוד חלל הפה:

  1. מתח שרירי לא מאוזן. מתח מוגבר או נמוך מדי משפיע על תהליך ההתפתחות בכללותו ועל התפתחות חלל הפה.
  2. הילד לא מרים או מחזיק את הראש? הרמת ראש תקינה מאריכה שרירים המשתתפים בתהליך הנשימה, מחזקת את השרירים סביב חלל הפה ומבטיחה ויסות תקין למערכות החושים.
  3. התינוק לא אוהב לשכב על הבטן? שכיבה על הבטן מאריכה ומחזקת את השרירים המשתתפים בתהליך הנשימה, השרירים סביב חגורת הכתפיים, בית החזה והצלעות, השכמות, שרירי הגב, שרירי הידיים וכפות הידיים. אלה ישפיעו על שרירי ותפקודי חלל הפה.
  4. שרירים טבעתיים חלשים. שרירים אלה נמצאים במקומות שונים בגוף. כפות הידיים, העיניים, חלל הפה, סוגרי הושט, סביב אברים פנימיים, האגן (שרירי הסוגרים), שרירים אלה עובדים בתאום והם מתחזקים כאשר התהליך ההתפתחותי איכותי ורציף.
  5. רגישות יתר/ תת רגישות למגע בחלל הפה. אלה ישפיעו על היכולת להכניס חפצים ומזונות לפה, על בחירת מרקמים ועל השליטה בשרירים באזור.

רוצים לעזור לילד לדבר ולאכול ביתר קלות? כך תעשו זאת!

  • עקבו אחר תהליך ההתפתחות המוטורי חושי וודאו שהוא מתקיים ברצף ואיכות תקינים.
  • אזנו את המתח השרירי וחזקו את שרירי הגו והגוף כך שיתמכו בשרירי חלל הפה.
  • וודאו כי הרמת והחזקת ראש איכותיים- לא גבוה מדי, לא שמוט לפנים וללא הטיות צד.
  • אזנו את התחושה בתוך חלל הפה. תחושה תקינה מובילה לתנועה תקינה.
  • ארגנו וחזקו את שרירי השפתיים, הלשון, הלחיים, הלסתות, מפרק הלסת.
  • שפרו תפקודי נשימה.

לסיכום, תפקודי אכילה ושפה תקינים קשורים למערכת המוטורית חושית בחלל הפה, והם מתפתחים על הרצף הסנסו מוטורי הטבעי. כאשר עולה קושי בתפקודי חלל הפה יש לבחון את המצב המוטורי חושי, בגוף ככלל ובחלל הפה בפרט.

לסמינר מקצועי לטיפול בחלל הפה לתינוקות וילדים

מוזמנים לפנות אלינו להתייעצות:

מאמאי- רפואה הוליסטית לילדים, www.mamay.co.il , 050-8-265617

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן