החופש לבחור? דילמת הדמוקרטיה

כשבנותי היו צעירות יכולתי לבחור עבורן. החל ממה ילבשו, לאן ילכו ואיך יתנהל היום שלהן.
כאשר היו אמורות להיכנס למסגרת חינוכית ממלכתית בחרתי עבורן חינוך דמוקרטי. מתוך הכרות עם סט הערכים שלי ושל בעלי ידעתי שזוהי הבחירה הנכונה עבורן.

החינוך הדמוקרטי דוגל בערך הבחירה החופשית של האדם, התלמיד. משמעות הדבר עבור בנותיי, מעצם היותן תלמידות בבית הספר, היא שכל ההחלטות הקשורות לזמן היותן בבית הספר- שלהן בלבד. באיזה מקצועות לבחור, כמה שעות ללמוד, באיזה ממרחבי בית הספר לבלות את הזמן, האם להשתתף בפעילויות בית ספריות.

איך ידעתי שהן יוכלו לנהל את עצמן בעצמן? לבחור נכון?
לא ידעתי.. הרי לא הכרתי את עומק ההתמודדויות בבית הספר לפני והן לא באמת התאמנו על קבלת החלטות כה מהותיות עד כה.
מצד אחד- רציתי כל כך שהן ידעו לבחור נכון ומן הצד השני ידעתי שלעולם לא ידעו לבחור נכון אם לא יתאמנו במיומנות הבחירה.

אז הבנתי שעלי לאפשר להן להתמודד ולצורך כך עלי להזיז את עצמי הצידה מכל ניסיון התערבות ולאפשר להן להתמודד עם תוצאות בחירותיהן.

משמעות הבחירה שלי הייתה – שאני סומכת עליהן!

לקראת שנת הלימודים הבאה בחרו הבנות שלי לסיים את לימודיהן בבית הספר הדמוקרטי (תם לאחר 10 שנים ואראל לאחר 9 שנים).
כל אחת מהן בחרה לעצמה מסגרת לימודית חדשה התואמת את ערכיה, את חזונה האישי, את האופק אליה היא רוצה להתפתח.
כל אחת מהן יודעת שהמעבר שהן בחרו לעשות כרוך בהשקעה לא מבוטלת של זמן, השלמת פערים והתמודדויות עם נהלים שהן אינן מורגלות בהן.

ומה איתי?
לו היה זה תלוי בי הייתי שמחה שיישארו בבית הספר הדמוקרטי, אך כאמור, זוהי לא הבחירה שלי

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן