המעבר מגן לכיתה א' לעיתים כרוך בהתמודדויות לא פשוטות עבורך הילד שלך… הפרידה ממסגרת משפחתית ועוטפת למרחב גדול, ההתנתקות מסביבה שתיווכה לו כיצד להתמודד בסיטואציות חברתיות אל סביבה לא מוכרת ולא נודעת, הכניסה למקום חדש, עמוס ומלא בגירויים ודרישות- הצורך לאיפוק, לעמידה בזמנים, לעצמאות, ללמידה ופתרון בעיות, הקושי שלא לתנועע אלא לשבת במקום אחד ועוד כל כך הרבה שינויים נוספים. לו אנחנו היינו נדרשים להתמודד עם כל כך הרבה שינויים ספק אם היינו מצלחים לגייס את עצמינו ולהתאים עצמינו בקלות…ייתכן שפשוט היינו מחליטים לוותר… אך הוא, ילדך, אינו יכול לוותר.. עליו למצוא את הדרך להסתגל ולשם כך עליו לגייס את כל המיומנויות והיכולות אותן רכש עד כה בשנותיו הראשונות. את המוכנות לכיתה א' בוחנים במספר תחומים ובינהם- בתחום המוטורי, בתחום הרגשי, הקוגניטבי ובתחום החברתי. באמצעות השאלונים הבאים וסדרת הטיפים, נעזור לכם להבין למה הילד שלכם זקוק על מנת להקל בעבורו את המעבר.

  1. מוכנות מוטורית- מי צריך את זה?

על מנת שילדך יוכל להשתלב במשימות הנדרשות ממנו בכיתה עליו להפגין שליטה במיומנויות מוטוריות מורכבות. לצורך כך הוא זקוק לכוח בשרירי הרגליים, בשרירי הגו וחגורת הכתפיים ולמיומנויות של שיווי משקל. חוזק הגוף, היציבה הטובה והשמירה על שיווי משקל יאפשרו לילדך לשבת לאורך זמן בכסא, לארגן את גופו לביצוע מיומנויות מוטוריות עדינות, יסייעו ליכולת הריכוז והקשב שלו ועל כן יסייעו לתהליכי הלמידה. בנוסף, יאפשרו לו להשתלב טוב יותר במעגל החברתי, יבססו את מעמדו בקבוצות המשחק (כדורגל, כדורסל) ויעצימו את בטחונו הפנימי העצמי. על מנת שתוכלו לבחון האם ילדכם זקוק לסיוע בתחום המוטורי ריכזנו לכם נקודות להתבוננות במהלך השבוע:

  • ריצה- האם הידיים קרובות יחסית לגוף? האם ברכיים מתכופפות ומתנתקות מהרצפה?
  • האם בעת ריצה ילדך מצליח לשמור על שיווי משקל תוך שינויי כיוון? האם מצליח לעצור בהתאם להוראה ולשמור על יציבות?
  • טיפוס- האם בעת הטיפוס ילדך משתמש בידיים לטובת משיכת הגוף וברגליים לטובת דחיפת הגוף לשלב הבא בסולם?
  • קפיצה- האם תוך כפיפת הברכיים? האם מנתק הרגליים מהקרקע? נסו לשים לב, האם ילדך מנתר במקום? ממקום גבוה? בהתקדמות? האם קופץ מעל מכשולים?
  • עמידה על רגל אחת- האם מצליח לשמור על יציבות וארגון גופני לכמה שניות? גם ברגל השנייה?
  • עלייה במדרגות- כיצד הוא עולה במדרגות? רגל רגל? אוחז במעקה? מבקש גם יד?
  • דילוג- האם מדלג תוך הרמת הרגליים? ידיים ורגליים לסירוגין?
  • האם מסכים ללכת על קורה/שפת מדרכה? האם מצליח ללכת עקב בצד אגודל על קו ישר?
  • מיומנויות כדור- האם ילדך משתלב במשחקי כדור? מצליח לכדרר? לזרוק ולתפוס כדור? לבעוט?
  • האם ילדך מרבה לרוץ או נמנע מתנועה ? האם זז בכל מצב? או מחפש מקום להישען? ומה לגבי רכיבה על אופניים?

אז הנה, אביזר אחד, ושלל פעילויות יומיומיות שייסעו לילד שלכם לארגן את גופו, להתחזק ולבסס את מערכת שיווי המשקל:

  • הדביקו פס איזולירבנד ארוך על הרצפה – נסו שיהיה ישר ככל האפשר….
  • תרגלו עם הילד באופן יומיומי משימות פשוטות כגון – הליכה על קו ישר, הליכת עקב לצד אגודל, הליכה עם הידיים לצדדים, עם הידיים למעלה, מאחורי הראש – שימו דגש על הליכה איטית, מאורגנת ושמירה על יציבה.
  • בקשו מהילד ללכת תוך הרמת ברך אחת בכל צעד.
  • תנו לילד כדור ובקשו ממנו ללכת על הקו עם הכדור בין הידיים, עמדו מולו והתמסרו בכדור תוך כדי הליכה, בקשו מהילד לזרוק את הכדור אל הרצפה ולתפוס אותו תוך כדי הליכה, אם הילד כבר רכש את מיומנות הכדרור שלבו מיומנות זו.
  • בקשו מהילד לקפוץ לאורך הקו – שימו לב לכפיפת הברכיים ולניתוק הרגליים מהקרקע. גוונו בקפיצות רצופות, קפיצות משני צידי הקו וכולי.
  • תרגלו הליכת דוב, הליכת סרטן, קפיצות צפרדע או ארנבת לאורך הקו.
  • היו יצירתיים וחשבו על פעולות נוספות מאתגרות.

רוצים לדעת עוד? עברו למאמר הבא- מוכנות לכיתה א- מוטוריקה עדינה      

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן