כאשר הילד שלנו שם על גבו את תיק הלימודים נראה לנו, ברגע אחד, שהוא כבר גדול. אבל מה קורה בנפשו פנימה? האם אנו בטוחים שקיימים בו הכוחות והיכולות להתמודד עם השינוי? להתאים את עצמו לסביבה המשתנה? האם אני סומכת עליו כי יוכל להסתגל בקלות המעבר? הכניסה לכיתה א דורשת מהילד התמודדויות רגשיות לצד התמודדויות חברתיות ולימודיות. אך חשוב להבין כי יכולות אלה, קשורות בקשר הדוק האחת עם השנייה. כך שכדי לטפח את עולמו הרגשי עלינו לטפח זירות נוספות בחייו. בשנים הראשונות לחייו חוסנו הפנימי של הילד נבנה בהתאמה ליכולותיו הגופניות. בשנים אלה ילדים קונים את מעמדם על פי היכולות שלהם. כך, ילדים חזקים יותר, השולטים יותר בגופם, מוצאים את דרכם אל קבוצת הכדורגל או הכדורסל הכיתתית, משתלבים במשחקי החצר ומקבעים את מעמדם בחברה. לעומת זאת, ילדים חלשים יותר, או כאלה שכוחם אינו מווסת עלולים להיתקל בקשיים. מציאת מקומו בקבוצת השווים מקנה לילד מעמד, מעלה בו את ערך המסוגלות והיכולת להנהיג. הוא מרגיש "שווה ומסוגל". אז עולמו הרגשי מתפתח בהתאם- הוא חש מועצם, הוא פתוח להתנסות, מוכן לחקירה ומרגיש בטוח בעצמו וביכולת שלו להתמודד. לעומתו, הילד החלש יותר, זה שמתקשה פיסית, מרגיש פחות מסוגל ופחות שייך, לרוב מרגיש כי הוא נחוץ פחות וערכו בעיני עצמו יורד. בטחונו העצמי יורד והוא מתקשה להתמודד עם האתגרים הרגשיים הניכרים בדרכו- הוא בוכה בקלות, מחפש דרכים להימנע, אולי נחבא אל הכלים, אולי משקיע מאמצים רבים בלרצות את הסביבה.. ואנו, ההורים, שכל רצוננו הוא לשמור על הילד שלנו, לרוב מגוננים עליו. לעיתים דורשים ממנו פחות כי הוא לא מסוגל, לעיתים מוותרים בדיוק במקום שאם הוא היה עושה בו בחירה יתכן כי הוא היה מועצם. אז הנה כמה נקודות להתבוננות הקשורות לתפקודו הרגשי של הילד שליטה המוטורית הגסה והעדינה- האם פעיל ומתנסה? נמנע? האם מסורבל? חלש? האם ניכרים קשיים בתפקודים עדינים? תפקודי שיווי המשקל- האם נוטה לפול? להיתקל? האם מתקשה לשבת ללא תנועה? האם נמצא בתנועה מתמדת? תפקודי המערכת החושית- וויסות חושי- האם יש קושי או צורך מוגבר במגע? האם יש בעיה בוויסות הכוח? רתיעה מרעשים חזקים? האם ריחות מטרידים? ניהול עצמי- האם הילד בוחר להיות עצמאי או מבקש עזרה וסיוע בכל דבר? מתלבש לבד? אוכל עצמאית? מצחצח שיניים? נועל נעליים? הילד מנהל את עצמו בסביבה/בחברה- האם יוזם? האם מנהל? האם משתף פעולה? האם מוותר תמיד? מרבה להיפגע? לבכות? זכרו, ככל שילדינו יגיע לכיתה א' כשהוא בשל ומוכן יותר- מבחינות רבות- כך יחווה מעבר קל יותר וחווית הלמידה תיתפס כנעימה וחיובית יותר. בטחונו הפנימי יגבר, מעמדו החברתי יתבסס והוא יחווה תחושת העצמה עמוקה. רוצים לקרוא עוד? מוזמנים ללחוץ כאן  

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן