נושא השינה מטריד הורים רבים. זאת משום שהשינה היא הדרך שלנו כבני אדם למלא את מצברינו באנרגיה שמאפשרת לנו לתפקד באופן מיטבי. כאשר הגוף שלנו רווי שינה יש בנו תחושת מסוגלות גבוהה, סבלנות ואורח רוח הנדרשים על מנת להתמודד עם היום יום. אך כאשר אנו עייפים ותשושים גם ההתמודדות הפשוטה ביותר נראית בלתי אפשרית. וכדי לייצר שינוי חשוב שנבין תחילה מהו תהליך שינה איכותי.

שינה איכותית מוגדרת על פי היכולת להירדם באופן עצמאי בצורה איכותית ועל פי היכולת לשון שינה יציבה וארוכה ללא יקיצות.
כלומר היא מתייחסת לשני שחקנים עיקריים במערכה: התהליך הפיסיולוגי והילד.

בפוסט הזה נדבר על התהליך הפיסיולוגי:
מכירים את זה שאיך שמגיע הערב מתגנבת לגוף תחושת ישנוניות? ובכן זה לא סתם שנדמה לכם😊
תהליך השינה נתמך על ידי שני הורמונים בסיסיים בינהם מתקיימת מערכת יחסים דואלית.
האחד- הורמון המשרה שינה- מלטונין, השני- קבוצת הורמונים מעוררים ובינהם אדרנלין.
ככל שהאדרנלין ושותפיו גבוהים כך רמת העוררות גבוהה. ברמת עוררות גבוהה רמת המלטונין יורדת ולהיפך. ככל שרמת המלטונין עולה כך אמורה הפרשת הורמוני העוררות לרדת.

במהלך היום, בשעות בהן אנו נדרשים לפעילות- רמת המלטונין נמוכה ורמת הורמוני העוררות גבוהה.
לקראת זמן השקיעה, הגוף בחוכמתו המופלאה, מתחיל להפריש מלטונין. זאת על מנת לאפשר לנו להתחיל להוריד את קצת העוררות ולהכין את הגוף לשינה. רמת המלטונין עולה ועולה ומגיעה לשיאה בין חצות הליל לשעה 02:00 לפנות בוקר ואז כמותו מתחילה לרדת. אם שאלתם את עצמכם מדוע התינוק שלכם ישן טוב במהלך השעות הראשונות של הלילה ומ-02:00 לפנות בוקר מתחיל להקיץ בתדירות גבוהה- זו הסיבה.

אם כך, מה נכון לעשות?
לנצל את שעות העמסה של המלטונין לצורך כניסה לשינה. לשם כך מומלץ להתחיל טקס שינה שמטרתו להוריד את רמת הורמוני העוררות כבר בשעה 17:30-18:00. כך יוכל התינוק להיכנס לשינה בצורה מיטבית לקראת 19:00-19:30 (בהתאם לגיל).

זכרו,
ככל שהפעילות בשעות הסמוכות להפרשת המלטונין תהיה מוגברת, כך יופרשו יותר הורמוני עוררות ופחות מלטונין. ככל שהתינוק יהיה עייף אך הפעילות סביבו תהיה מסקרנת ומאתגרת- כך ינסה ככל יכולתו לעכב את שעת השינה. גופו יידרש להפרשה גבוהה של אדרנלין מה שיעורר את רמת הסטרס הפנימי בגופו. אז, תהליך ההשקטה וההרגעה יהיה ארוך וקשה יותר.

לצורך יצירת שינוי התחילו לנהל רישום של פעילות הערב שלכם (החל מ-17:00 לערך). כך תזהו את אופי הפעילות ואת השפעה על גופו ושנתו של תינוקם.

שלכם באהבה,
טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן