במאמר זה נעסוק בתפקודי שיווי המשקל, השפעתם על תפקוד הילד בכיתה ובעיקר איך אפשר לחשוף את המערכת לעבודה יומיומית פשוטה. תפקודי שיווי משקל הינם בסיס חשוב בתפקוד היומיומי של הילד. בשלות ותפקוד תקין של מערכת זאת מעניקים לילד תחושת ביטחון לנוע במרחב, ביטחון בקשר עם הסביבה ופיתוח ושכלול יכולותיו המוטוריות והפסיכו-מוטוריות. כמו כן, תפקודי מערכת זו מאפשרים לילד לשבת בכיתה ברוגע ולהיות פנוי ללמידה. כשיש ליקוי בתפקוד זה נוכל לראות פגיעות פיזיות, נפילות מרובות, הימנעות ממשחק במרחב, תנועתיות יתר, ירידה בביטחון העצמי וחרדה. ילד בכיתה א' נדרש לשבת בכיתה לפרקי זמן ארוכים, להקשיב למורה, להיות מרוכז וקשוב לחומר הנלמד, להעתיק מהלוח ולעבור תהליכי למידה. זכרו כי מדובר בשינוי מהותי שכן עד כה הילה היה בגן – שם פרקי הזמן ללמידה דידקטית קצרים יותר וההפסקות לתזוזה ולמשחק גדולות יותר. ישנם ילדים שאצלם הצורך בגירוי למערכת שיווי-המשקל קטן יותר. לילדים אלה ההסתגלות תהיה קלה ומהירה יותר והם יצליחו לשבת מול השולחן לאורך זמן. ואולם, ישנם ילדים אשר אצלם הצורך בגירוי למערכת שיווי המשקל גדול יותר – אז הצורך בתזוזה והנעה של הגוף גדול יותר, היכולת לשבת מול שולחן לאורך זמן קטנה יותר, והריכוז נפגע. אז הנה כמה דרכים באמצעותן אפשר לתת מענה למערכת זו בשעות הפנאי ולהכין את ילדינו לכיתה אל"ף:

  1. קנו טרמפולינה קטנה / חבל קפיצה, או אפילו קיפצו במקום. עשו הפסקות יזומות מהקפיצה אחרי פרקי זמן של 15 דקות לצורך למידה או ללא קשר ללמידה.
  2. בכל יציאה אל הפארק חשפו את הילדים לנדנודים על נדנדות/ קרוסלות/ ערסלים – ושימו לב כי הגירוי חזק ולאורך זמן של לפחות דקה.
  3. בכל רחוב יש שפה של מדרכה או מעקה צר – הזמינו את הילדים ללכת רגל אחרי רגל, רגל רודפת רגל, לאט ובזהירות!
  4. עלייה וירידה במדרגות נותנת מענה איכותי למערכת, ואם תוסיפו סטופר למדידת זמן גם תעלו את המוטיבציה!
  5. הגדילו את זמן הרכיבה על האופניים ולמדו את ילדכם לרכוב ללא גלגלי עזר. הם יכולים! רק אפשרו להם ועטפו אותם בביטחון!
  6. אם יש לכם מסדרון ארוך בבית, תנו להם לרוץ הלוך ושוב בצורה מעט מעגלית והוסיפו סטופר למדידת הזמן!

חופשת הקיץ הינה הזדמנות מצוינת לחשיפה פשוטה ואיכותית למערכת שיווי המשקל. שזרו את הפעילויות במהלך היום-יום שלכם ובעיקר תיהנו מכל רגע! רוצים לקרוא על הבשלות הרגשית לקראת כיתה א? לחצו כאן עינת לוי זמר- ראש תחום ספורט טיפולי במאמאי

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן