את סדרת הפוסטים הבאה נקדיש להבנת מעגל ההתפתחות על פי "הרפואה ההוליסטית לילדים". נבין כיצד ההתפתחות בשנה הראשונה תשפיע על תפקודו של הילד גם בהיותו אדם בוגר, בזירות חייו השונות.

התהליך ההתפתחותי מבוסס על אבני דרך, המהוות כל אחת, בסיס להתפתחות אבני הדרך הבאות. משול הדבר ליסודות הבניין- כמה חשוב שהם היו יציבים וחזקים להחזיק עליהן מגדל שלם של תפקודים.

נכון, יתכנו הבדלים בזמני רכישת היכולות ובכל זאת מומלץ לשמור על טווחים מאוזנים. זאת משום שעיכוב או רכישת אבן דרך באיכות לא גבוהה ישפיעו על אבני הדרך הבאות ובסופו של דבר ישפיעו על התפקוד היומיומי של הילד.

אך מהיכן מתחילים? מהלידה כמובןJ

תהליך הלידה הינו תהליך מופלא. עם לידת התינוק נכנסות לפעולה מגוון רחב של יכולות תפקודיות שהתפתחו במהלך 40 שבועות ההיריון.

אכן, ישנה חשיבות לשבוע הלידה ולא פחות מכך, למהלך הלידה. במהלך לידה רגילה התינוק עובר דרך תעלת לידה. בעת המעבר נסחטים גופו וריאותיו ונוצרות הפרדות תנועה. אלה ישפיעו על התפתחות מודעות גופו של התינוק ועל יכולות תנועתיות שונות.

בנוסף, החל מרגע המעבר בתעלת הלידה בולע התינוק את הרכב החיידקים של אמו והוא המשמש בסיס ליצירת פלורת חיידקים משלו. אלה ישפיעו בהמשך על בריאותו במובנים כה רבים.

מיד לאחר הלידה אמור התינוק לשהות במנח עוברי- במצב זה גופו נמצא בכפיפה מלאה, טווחי התנועה קטנים מאד והאגן גבוה מהראש. מצב זה ילווה אותו בששת השבועות הראשונים לחייו. תנוחה זו ניכרת בשכיבה על הבטן ועל כן, בזמן ערות ובהשגחה ישנה חשיבות עליונה לשכיבה על הבטן. בתנוחה זו השרירים היחידים הנמצאים במצב מוארך הם שרירי הגב.

בשלב זה רוב הפעולות יהיו בלתי רצוניות ורק לאחר מכן תתחיל שליטה רצונית. לצורך כך צריך התינוק להכיר וללמוד לשלוט בתנועות השרירים.

מדוע כל כך חשוב להקפיד על שכיבה על הבטן? מאחר ותהליך בניית השרירים והגדלת טווחי התנועה יכולים להתקיים רק כנגד התנגדות של משקל (במקרה זה משקל הגוף) וכוח הכובד.

בתנוחה זו מתחיל התינוק להניע את ראשו מצד לצד ולקראת גיל 6 שבועות יתחיל להרים את ראשו כנגד כוח הכובד. אז יתחיל לבנות גם את שרירי חלל הפה שלו.

בנוסף, בשל תנועתיות והרמת הראש, תתחיל להתבסס מערכת שיווי המשקל של התינוק- בשל השינויים של הראש במרחב.

למה חשוב לשים לב בשלב זה?

v     להשכבה על הבטן בזמן עירות והשגחה, על משטח נוקשה.

v     לכפיפה עוברית נכונה- בה האגן גבוה מהראש וטווחי התנועה בגפיים העליונות והתחתונות (כולל מפרקי ירך וכתפיים) מצומצמים מאד. כפות הידיים מאוגרפות.

v     לאחיזה נכונה על הידיים- בתנוחת ערסול.

v     לתנועה מאוזנת של הראש ימינה ושמאלה.

v     לקראת גיל 6 שבועות תחילת שליטה בהרמת הראש.

v     לשליטה בתפקודי הפה- האכלה איכותית וטובה.

 

את הפוסט הבא נייחד לשלב המתקיים בין גיל 6 שבועות לשלושה חודשים וחצי. מוזמנים לעקוב

ובינתיים, אם אתם זקוקים להכוונה או אם יש לכם שאלות,

אני וכל צוות מאמאי כאן לרשותכם.

טל קבסה

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן