עוד רגע התינוק שלך בן שנה.. איזה רגע מרגש! מהרגע הזה הוא עובר לעולם הפעוטות- עולם מרגש בו קורים דברי חדשים מדי יום.

וכפי שאומר המשפט: "בסוף כולם הולכים"- אך, לצד ההתרגשות העוטפת את שלב ההליכה חשוב להתבונן באיכות התנועה. שלב ההליכה יעצב את יציבתו של הפעוט וישפיע על מכלול תפקודים שונים. צורת ההליכה שילדך יסגל תהיה קשורה ברצף ההתפתחותי אותו ביצע עד כה, כך שאם שמת לב בשלב זה לקושי תנועתי מסוים יהיה נכון לתת לו מענה.

בשלב זה תינוקך מתנסה בצעדיו הראשונים- בתמיכה, מסביב חפצים, תוך כדי נסיונות ראשוניים לעזוב לרגע את ידיו…

הוא נופל כל כך הרבה פעמים וכמה מרגש לראות אותו בכל פעם קם ומתנסה שוב, כאילו מסרב לקבל את העובדה שלא יצליח. המנוע הפנימי הזה נקרא מוטיבציה. מוטיבציה לתנועה, לעצמאות, להגדרת זהות, מוטיבציה שהיא כרטיס הכניסה לעולמם של המבוגרים. לילדך ברור כי ההצלחה תגיע רק לאחר ניסיונות רבים, ואין לו כל כוונה לוותר.

והנה, הוא אוזר אומץ, מנתק את ידיו ומניע את רגלו- אל עבר הצעד הראשון. כך, בהדרגה הוא מחבר צעד לעוד צעד ומייצר רצף ראשוני של הליכה. לרוב נראה התנסויות על קצות האצבעות אך חשוב לשים לב לכך שהפעוט משתמש בכל חלקי כף רגלו.

ראשית הליכתו בצעדים מדודים, זהירים, כמעט ללא כפיפה ופשיטה במפרקי הרגליים, הפיסוק בין רגליו רחב מאד על מנת לאפשר לו בסיס יציב, ידיו נפרשות למרכז על מנת לאזן את מרכז הכובד, וגופו מתנדנד- לומד את המרחב הפנימי והחיצוני.

ככל שיתנסה יפתח ביטחון. הבסיס בין רגליו יצטמצם, רגליו יבצעו כפיפה ופשיטה נראית לעין במרפקי הברך, ידיו ירדו לצידי הגוף והתנועה תהיה חופשיה.

בשלב זה גם השפה מתפתחת. היכולת להפיק את המילים קשורה בקשר ישיר ליציבה, לנשימה ולכן ההתפתחות בסמוך לזמן ההזדקפות.

שלב ההליכה מסמן לרוב להורים לרכוש נעליים. אך הורים יקרים, אנא התאזרו בסבלנות- שרירי כף הרגל המייצבים את תנועתה מתפתחים תוך כדי התחושה וההליכה על משטחים שונים. על כן, נסו לתת לפעוט ללכת ללא נעליים זמן רב ככל האפשר. הקפידו על חשיפה למשטחים שונים, לתחושות שונות- דשא, רצפה, חול, משטחי גומי ועוד.

אז לה חשוב לשים לב בשלב זה?

  • לכך שהפעוט משתמש בכל שטח כף הרגל.
  • לכך שהפעוט הולך ולא רץ (מתאפיין לרוב בילדים שמרבים לרוץ במקום ללכת).
  • שהפיסוק בן הרגליים הולך ומצטמצם.
  • הפעוט מפתח תחושת שליטה ויציבות וככל שעובר הזמן ממעט ליפול.

רוצים להיזכר בשלב ההתפתחות הקודם? לחצו כאן

וגם הפעם,

אני וכל צוות מאמאי, נמצאים כאן במיוחד עבורכם!

שלכם,

טל קבסה

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן