טקס שינת ערב- צעד אחר צעד

 

במעגל חמש התשתיות של הרפואה ההוליסטית לילדים ניתן לראות כי תשתית השינה מבוססת על תשתית הוויסות. כלומר, טקס שינה הוא תהליך וויסות חיצוני המבוסס על סדר פעולות שמטרתן להוריד בהדרגה את השפעת הורמוני העוררות וליצור סביבה פנימית המאפשרת הפרשת מלטונין. כתוצאה מכך מתרחש אצל התינוק תהליך של וויסות פנימי המאפשר לו להוריד את קצב הפעילות ולהיכנס לשינה בצורה נינוחה ונעימה.

כלומר- יצירת הסדר החיצוני מאפשרת סדר פנימי.

אי לכך, יש חשיבות לסדר הפעילויות (מה בא אחרי מה), למשך הזמן בו נמשכת כל פעילות ולחזרה קבועה באופן יומיומי.

משך הזמן של טקס שינה יעיל הוא עד שעה כלומר, יתחיל כשעה לפני מועד ההשכבה. את הטקס נתחיל במרחב הציבורי שאינו חדר התינוק המיועד לשינה ורק בשלב האחרון נעבירו לחדר השינה.

המלצות כלליות לטקס שינה לתינוק:

זכרו, כל הפעילויות אמורות להיות מרגיעות!

  • כשעה לקראת שעת ההשכבה התחילו בפעילות משותפת- עיסוי, עיסוי תחושתי, תנועה רגועה על מזרן הפעילות- יכולה להיות מלווה בשיר רגוע, או פעילות גופנית אחרת מוכוונת מטרה (יש לשים לב שאינה מעוררת את התינוק). הקפידו להיות כל כולכם בתהליך כלומר- סגרו טלוויזיה, הרחיקו טלפונים ותנו לתינוק להרגיש שאתם ביחד. זהו זמן איכות שאין שני לו.
  •  בשלב הזה, רמת העוררות מתחילה לרדת והתינוק פנויי לעכל בצורה טובה. אי לכך, זהו הזמן להציע את ארוחת הערב (הנקה, בקבוק). אנא שימו לב שאנו מציעים את הארוחה לא לשם הרדמות אלא לשם אכילה ויצירת תחושת שובע. כעת, התינוק רגוע ושבע.
  • השלב הבא יהיה שלב במקלחת- אנא שימו לב, שלב המקלחת עלול להיות שלב מעורר. על מנת למנוע עוררות יתר הקפידו על אווירה רגועה, תנו לתינוק לשחק באופן עצמאי- זהו זמן מבורך שלו עם עצמו. תוכלו כמובן ללוות את התהליך סיפור או שיר מרגיע. לעיתים, בנסיבות מסוימות שלב במלחת יקדים את שלב הארוחה.
  • שלב הכניסה לחדר לקראת שינה. החל משלב זה כל הפעולות נעשות בחדר- מתלבשים, מחשיכים את החדר באופן חלקי (מעמעמים את האור באמצעות דימר או מכבים את האור הגדול ומדליקים אור קטן), נכנסים למיטה, שרים שיר ערש, נותנים נשיקת לילה טוב ונפרדים.

זכרו:

  • טקס- סדר פעולות שמטרתו לייצר הרגל. הרגל אינו מתקבע ביום אחד, וגם לא ביומיים. אך ככל שיחזור על עצמו, באותו האופן, יום אחר יום, יוכל להיטמע.
  • נסו להימנע מהפתעות לא צפויות- הורה שמגיע מהעבודה כשהתינוק כבר רגוע ומעורר ציפייה שמשהו אחר עומד להתרחש, הדלקת אור בחדר, החלפת הורה בתהליך ההשכבה, הוצאת התינוק מהמיטה והרדמה על הידיים ועוד. כל שינוי כזה מעלה מחדש את הורמוני העוררות ומעכב את יכולתו של התינוק להירדם.
  • כל תינוק בעל מאפיינים והרגלים שונים המשפיעים את תפקודו. חלקם בעלי מתח שרירי מוגבר מהרגיל- המייצר רמת עוררות פנימית גבוהה, לחלקם רגישות חושית ערה המקשה  עליהם את תהליך ההתכנסות, חלקם בעלי רגישות יתר במערכת שיווי המשקל והם מתקשים בכל שינויי תנוחה. חלקם רגילים להירדם תוך אכילה, חלקם רגילים להירדם על הידיים. כלומר- על מנת לסייע להם ליצור סדר מחודש יש להתאים את הפעולות באופן המדויק ביותר.

וכמובן, כמו תמיד, אם אתם זקוקים לעזרתנו אנו כאן לרשותכם!

 

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן