מהו האתגר הכי גדול בגיל חצי שנה? לרדוף אחר הילד מכל מקום לכל מקוםJ זהו שלב בו מתפתחת התנועתיות המרחבית, שהחלה כבר בגיל 5 חודשים סביב תחילת ביסוס זחילת הגחון.

על מנת לייעל את תנועתו ולשכלל את המהירות מנסה התינוק לפתח את זחילת השש. מזחילה בה גופו היה במגע מלא עם המזרון כעת הוא מתרומם מעט לגובה, ומקטין את האחיזה במשטח ל-6 נקודות בלבד- שתי כפות ידיים, שתי ברכיים ושתי כפות רגליים.

הרי את כפות הידיים הוא כבר הכין למאמץ בעת נשיאת המשקל עליהן סביב גיל 4 חודשים, את מפרקי הירך הכין גם כן בעת היישור מכפיפה עוברית 6 שבועות לאחר הלידה. גם תנועה הצידה של הירך במפרק כבר קיימת שכן בנה את סיבוב הציר. כעת עליו לפתח שליטה בתנועת הכפיפה של מפרק הירך- זאת על מנת שיוכל להעלות את האגן לגובה. תנועת הכפיפה תתאפשר בצורה איכותית כאשר הירך מונחת בהמשך לגוף ברוחב האגן. פיסוק רחב מדי יקשה מאד על ביצוע התנועה בצורה איכותית.

המעבר לעמידת 6 מאתגר את מערכת שיווי המשקל באופן שהיא עדיין לא מכירה- בגובה. על כן, חשוב שהיא תהיה מספיק יציבה על סמך שלבי ההתפתחות הקודמים (מוזמנים לחזור לפוסטים קודמים ולהתעדכן).

במהלך זחילת השש מתרחשות בגוף המון פעולות- תיאום בין צד ימין לצד שמאל, חיזוק יציבות הגוו בשילוב תנועתיות וגמישות, ארגון מערכת שיווי המשקל, הכרות עם הצורך להתאים את הגוף לגבהים משתנים- טיפוס, כניסה מתחת לשולחן או כסא, פיתוח מהירות, תפיסה מרחבית, וכמובן פיתוח הביטחון הפנימי המאפשר לילד להתרחק מהוריו ולחקור את סביבתו- עצמאות!

זחילת השש מגלמת בתוכה את כל האיכויות התנועתיות אותן רכש התינוק עד כה כך שניתן ללמוד רבות על התהליך אותו ביצע התינוק רק מהתבוננות במנח.

מה היינו רוצים לראות?

ידיים ברוחב הכתפיים, ישרות כשהמרפקים לא נעולים, כפות ידיים פרושות על הרצפה ומשקל הגוף מעליהן. גו יציב, נוטה מעט לקעור, ללא שקע לאורכו. ברכיים ברוחב האגן, 90 מעלות בין מפרק האגן, לברך לקרסול כשכפות הרגלים פונות פנימה. שימו לב כי האגן וחגורת הכתפיים נמצאים פחות או יותר באותו הגובה.

בשלב זה התינוק יתנסה גם בהנעת האגן מצד לצד בניסיונות להתיישב. אכן יתכן כי יגלה את תנוחת הישיבה העצמאית. מאחר וזוהי תנוחה בה תינוקות לרוב אוהבים לשהות תינוקך עלול לרצות להישאר בה אך חשוב כי נאתגר אותו להתנסות גם בזחילה.

ככל שתתפתח שליטה במיומנות הזחילה על 6 נראה את התינוק מתנסה בטיפוס ובזחילה בשיפועים משתנים. תוך כדי הוא ילמד לעבור לעמידת ברכיים ויתחיל לבנות את יציבת הגו במנח מאוזן.

אז למה חשוב לשים לב?

  • למנח 6 נכון כפי שמפורט למעלה.
  • להתנסות במהירויות שונות, מעל ומתחת לחפצים.
  • לשמחה וחדוות התנסות
  • לפיתוח ישיבת ברכיים

וכמו כתמיד, אנו כאן עבורכם לכל שאלה ועניין,

ואם תרצו לחזור לפוסטים קודמים בסדרה, מוזמנים ללחוץ כאן

שלכם,

טל קבסה

 

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן