תיווך, למידה משלבת, הם מושגים חמים בתחום החינוך. כל גננת מכירה את המושג ומזהה את אותם ילדים שזקוקים לתהליך תיווך לשם שילוב.
הרעיון המרכזי הוא רתימת מבוגר לתהליך למידה איכותי לצורך יישום תהליכים התפתחותיים, רגשיים וקוגניטיביים. במטרה לאפשר לילדים מתקשים או כאלה המציגים פערים לרכוש יכולת עצמאית ולהשתלב בקבוצת בני גילם.
המבוגר המתווך מתאים את עצמו ואת תהליך הלמידה לילד וליכולת שלו, ומלמד אותו בדרכים ואמצעים שונים איך לפתח בתוכו את אותן יכולות.

כלומר המתווך הוא סוכן הלמידה של הילד.
ומכאן שמתווך הוא כל איש מקצוע, גננ/ת, מטפל/ת אבל גם הורה.

כל הורה הוא הגורם המתווך של ילדיו.

להיות מתווך עבור הילד, עזר ללמידה, כלי מונגש להעצמה זו עבודה מבורכת. מלאת סיפוק ומעוררת השראה.
כשהיא נעשית נכון היא מקדמת את תיפקודו של הילד לגבהים נפלאים ונותנת למתווך תחושת נחיצות ומועילות. מעלה את הערך המקצועי שלו.

אבל לפעמים, מבלי משים אנחנו כל כך מוצפים מתחושת ההתאהבות הזו שאנחנו לא רואים איך הפכנו להיות הגורם המעכב עבור הילד, זה שמעודד יצירת תלות ומונע מהילד למידה עצמאית.

שתי שאלות מרכזיות צריכות להישאל:
1️⃣️- מה הילד צריך כדי לעודד למידה? מהם הכלים באמצעותם נוכל לקדם למידה חדשה והטמעתה?

2️⃣️ובעיני היא החשובה, מה הילד צריך על מנת להיות מסוגל לעשות את אותה הלמידה בעולם האמיתי, באופן עצמאי, ללא עזרת המתווך.

כלומר עלינו לעסוק לא רק בשאלה של "איך מנגישים מידע" אלא איך מעודדים את הילד לצאת לעצמאות ולהיגמל מהתיווך.

תיווך כמוהו כקביים זמניים עליהם הילד נשען בתהליך ההתפתחות שלו. הם חשובים, הם נחוצים והם יעילים ומועילים.
אבל הם זמניים ומטרתם ללוות את הילד בתקופת קושי, יצירת גשר בין עולם היכולת המוכר, לעולם היכולת הבא.
ועלינו לעשות את התהליך בצורה כזו שתעודד את הילד תוך זמן מסוים להשען על קב אחד ובהמשך להיות עצמאי לחלוטין באותה למידה שרכש באמצעותם.

במלאכת התיווך אנו לא אמורים להימנע מלהפגיש את הילד עם קושי או עם תסכול אלא ללמד אותו ניהול והתמודדות עם הרגשות אלו וצמיחה מהם אל יכולות חדשות.

איננו אמורים להיות כל הזמן עם הילד, חלק מהתהליך הוא ללמד את הילד נפרדות, חיפוש עצמי, ייזום וידיעה פנימית שאנו שם לעזרתו גם אם איננו קרובים.

איננו אמורים לעשות עבורם, תפקידנו הוא לתת להם כלים ולפתח בהם את הרצון והיכולת לעשות עבור עצמם.

איננו אמורים להגיש להם את הפתרון אלא לעודד אותם לחשוב על פתרונות בעצמם, ולהצטרף אליהם.

מטרתנו לא להיות מתווכים לעולם, לא להחזיק אלא לשחרר, לא למנוע נפילות אלא להיות שם כשזה קורה.

תיווך הוא אמצעי לעידוד ופיתוח עצמאות.
ועל כך הוא חייב תמיד להיות אינטראקטיבי, דינאמי וצומח.
לא רק כזה המכוון לחוויות ההצלחה של הילד אלא כזה הדורש ממנו מעט יותר, מתוך אמונה מלאה במסוגלות שלו.
כזה המעורר, גם בילד וגם במתווך, את הרצון הפנימי והסקרנות להתנסות, לחוות וליזום.
מעודד את זכות הבחירה, את ההתמודדות עם תוצאותיה ואת הצמיחה אל מקום גבוה יותר.

כל מבוגר הוא מתווך עבור הילד, כל ילד הוא מתווך עבור המבוגר

שלכם באהבה,

טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן