aזהו זמן בו חלים שינויים דרמטיים. משלב בו כל פעולותיו של התינוק הן תוצר של פעולות רפלקסיביות, הרי שבשלב הזה התינוק מתחיל לבנות את השליטה הרצונית בשרירים. זהו שלב מאד לא פשוט עבור התינוק אך בעל משמעות רבה להמשך ההתפתחות שלו ועל כן יש חשיבות רבה לאופן בו קורים הדברים בשלב זה.

יכול להיות שבתחילת השלב תשימו לב לשינויים בתפקוד היומיומי- יתכן שאם עד כה התינוק ישן טוב הרי שלפתע הוא מתקשה בשינה, ייתכן כי עד כה לקח מוצץ בקלות ומעתה זה משתנה, או שאולי ניכרים שינויים באופן ההנקה- דעו שזהו אך טבעי וקשור בעובדה כי כעת התינוק אמור לעשות פעולות אלה באופן יזום, ולמעשה מעכשיו מתחילה הלמידה שלו.

בשלב זה התינוק אמור לפתח את השליטה הרצונית בהרמה ובתנועת הראש לכל הכיוונים, תוך השכיבה על הבטן. זה קורה בשל העובדה כי הוא מחזק ומקצר את שרירי הצוואר. שליטה טובה אמורה להיות כך שראשו נישא בזווית של כ- 45 מעלות בהמשך לגוף ללא זריקה לאחור או שמיטה קדימה. שלב זה יבנה את עקומת עמוד השדרה הצווארית באופן איכותי.

בעודו על הבטן יפגיש התינוק את כפות ידיו ויתחיל לפתוח את האצבעות שעד כה היו קפוצות. פעולה זו תסייע לו לבנות את קו אמצע ובהמשך לשאת משקל על כפות ידיו ולהרים מעליהן את בית החזה שלו.

ככל שיעבור הזמן אמור התינוק להרחיק את מרפקיו מצידי הגוף (כפי שהיו בעת השכיבה בכפיפה עוברית) כך הוא מגדיל את טווחי התנועה בכתפיים, במרפקים, ואף מאריך את שרירי בית החזה והשריר הגב המתחבר לידיים- דבר שיסייע לו בהמשך ההתפתחות. מדוע חשוב שתינוק יאריך את השרירים? מכיוון שעל מנת ששריר יוכל להתחזק עליו להיות במצב מוארך כשטווחי התנועה במפרקים מלאים. שלב זה יעזור לתינוק להרחיב את נפח הראות ולהעמיק את הנשימה שלו.

כל אלה קורים תוך כדי הורדת האגן שהיה גבוה בעת השכיבה העוברית.

ומה לגבי השכיבה על הגב?

כל מה שתינוקכם למד לבצע בשכיבה על הבטן הוא יוכל לבצע בשכיבה על הגב- כפות הידיים מגלות את קו אמצע ואת הפה- ומתחיל להתבסס קשר עין, יד פה שבהמשך ישרת תפקודים רבים אצל התינוק.

הוא יוכל להרים את ידיו מעלה לכיוון משחק (אוניברסיטה) כשטווח התנועה של הכתף הוא כ-90 מעלות (זאת בשל הרחקת המרפקים מהגוף בשכיבה על הבטן).

בסיומו של השלב נצפה לראות שליטה מלאה בהרמת ותנועת הראש, יצירת קשר עין איכותית וטובה תוך מעקב מלא של הראש והעיניים (יהיה קשור לתנועה שנרכשה  בהרמת ותנועת הראש לכל הכיוונים)- אלה יבטאו גם בתקשורת טובה איתכם וכמובן ילוו בחיוכים רבים.

כפות הידיים מכינות עצמן לשלבים הבאים של אחיזה, שחרור העברת חפצים מיד ליד והשליטה שנרכשה בשריר הגו מתחילה להכין את התינוק לשלבים הבאים בהתפתחות.

אז למה חשוב לשים לב בשלב זה?

·        להרמת הראש במישור ובזווית הנכונה.

·        לשכיבה נינוחה ואיכותית על הבטן לאורך זמן.

·        לכך שהאגן נמוך ואין הרבה תנועה בפלג הגוף התחתון.

·        לפתיחת האצבעות ויציאתן ממצב קפוץ.

·        לתקשורת איכותית, לנינוחות ככלית המאפשרת משחק עצמי לזמן קצוב והרבה חיוכים וקולות ראשונייםJ

ואם יש לכם שאלות או זקוקים לעזרה, בדיוק בשביל זה אנו כאן.

ואם אתם רוצים לקרוא על שלב ההתפתחות הראשון עד גיל 6 שבועות? לחצו כאן

שלכם,

טל קבסה

 

 

 

 

 

 

 

 

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן