שישה טיפים לחופשה מוצלחת עם ילדים עם קשיי ויסות

עוד רגע הקייטנות מסתיימות ואתם בטח נוסעים לחופשה הקיץ. מתרגשים נכון?
איזה כיף זה הולך להיות.. לבלות את הזמן עם כל המשפחה, ללא לחצים, ללא מחויבות, זמן משפחתי נטו..
ואולי אולי, אם יש לכם ילד עם קשיי ויסות, מתגנב לליבכם חשש, כי הרי זה ממש לא פשוט לצאת לחופשה עם ילד שיש לו קשיי ויסות. ההתמודדות עם השינויים והמעברים, חוסר המסגרת, המקומות הלא מוכרים, שלא לדבר על האוכל, הריחות החדשים, הנסיעות הרבות…

אז הנה כמה המלצות שיעזרו לכם לעבור את החופשה בצורה נעימה וטובה:

  1. הקפידו עד כמה שניתן על הרגלים קבועים ומוכרים מהבית. ביסוס הרגלים חשוב לכולנו, על אחת וכמה לילדים עם קשיי ויסות. מכירים את זה שדווקא בחופשה אתם חולים? זה קורה בגלל הצורך של הגוף להתמודד עם משהו שהוא אינו מורגל בו.

ההרגלים הקבועים מסייעים לילד להתארגן, לווסת את כמות המשאבים שעליו להשקיע בפעולות (פעולה חזרתית קבועה דורשת מעט משאבים לעומת פעולה חדשה ובלתי מוכרת). הם מייצרים תחושת ביטחון וקביעות. נכון, אתם בחופשה והיכולת לשמור על סדר היום כמעט בלתי אפשרית לכן, נסו לבחור כמה פעולות שגרתיות שתוכלו להעתיק גם לתקופת הטיול.

  1. כחלק משמירה על שגרה, הקפידו על זמני ארוחה ומנוחה קבועים ככל האפשר. רעב ועייפות מגבירים את קשיי הויסות. ארוחות בזמנים קבועים ומספיק שעות שינה הם וסתי אנרגיה חשובים מאד עבור הילדים. תכננו את הטיול כך שתוכלו לספק אותם גם במהלך נסיעות ארוכות.
  2. תנועה חשובה מאד לילדים עם קשיי ויסות- היא מאפשרת פריקת אנרגיה וחידוש מאגרים ומקלה על תהליך הויסות בשעות שלאחריה. שלבו לפחות פעם ביום, למשך כארבעים דקות, זמן תנועה במרחב גדול- זמן בו הילד יוכל לרוץ, לקפוץ, לטפס במרחב פתוח ועם כמה שפחות הגבלות. זה יכול להיות במגרש משחקים, בים או ביער.
  3. צרו שגרת עיסוי יום יומית. תוכלו לשלב את זמן העיסוי בסמוך לזמן רגיעה או מנוחה. מערכות התחושה (חיצונית ופנימית) הן הבסיס ליצירת ויסות כללי, ואיזה כיף שניתן לאזן אותן בצורה כה פשוטה וזמינה. קחו איתכם בקבוק קטן ובו שמן שקדים ועסו את הילדים בתנועות עמוקות ואיטיות. אם הם לא מורגלים בעיסוי- התחילו את החשיפה ברגליים ושלבו עיסוי בכפות הרגליים. בנוסף, שלבו עיסוי תחושתי- קחו איתכם כפפת עיסוי (ניתן למצוא בכל סופר פארם) וכדור קוצים (ניתן למצוא בכל חנות ספורט או צעצועים) ועברו על חלקי הגוף (ללא בית חזה ובטן) בתנועות איטיות ועמוקות. תוכלו לגוון בין העיסויים למשל- עיסוי תחושתי ביום, לפני היציאה לטיול, ועיסוי בשמן לפני השינה.
  4. אם אתם יודעים שיש משהו מסוים שמווסת את הילדים דאגו לקחת אותו איתכם- זו יכולה להיות בובה, אוזניות, מוסיקה, מסויימת או כל דבר אחר.
  5. ובערב, בזמן הארוחה, הקפידו לספר לילדים מה צפוי להיות למחרת היום. נסו לתאר עד כמה שניתן איך יתנהל היום, האם צפויה להיות נסיעה ארוכה, טיול רגלי או שאולי תהיו במקום סגור. שאלו אותם מראש מה יוכל לעזור להם והערכו בהתאם. הכינו אותם גם לזה שיתכנו שינויים אם יודעים מראש שיתכנו שינויים- קל יותר להתמודד איתם.

ואל תשכחו להנות!

יש לכם שאלות על קשיים בויסות החושי?

מוזמנים להתייעץ איתנו!

מוזמנים להגיב

תגובות

2019-08-05T18:28:21+00:00