שלב הגמילה הוא שלב בו הילד מפתח עצמאות על גופו. בהנחה שחווה תהליך התפתחות תקין ויש לו שליטה מוטורית וחושית תקינה (מכיר ושולט באברי גופו, חש את הלחץ המתהווה בתוך גופו, מסוגל להתארגן במרחב האישי שלו) הרי שבשלב זה הוא מסוגל להחליט האם לשמור את צרכיו לעצמו או לשחררם.

בטח חוויתם את תחילתו של שלב זה:
*ברצון של הילד לעשות הכל לבד!
*בצורך שלו להתנסות גם בדברים שאינם ביכולתו או שטרם רכש שליטה עליהם!
*באמירות חוזרות של "אני לבד", "רק אני" !
*בנקיטת יוזמות קטנות המעידות על המסוגלות שלו "אמא תראי", "אני עושה כמו אבא"!

אך לעיתים, לאור העומס של המטלות והחיים אנו שוכחים לאפשר לילד לפתח את תחושת המסוגלות והרצון שלו לעצמאות.

*אנו מבקשים ממנו להפסיק!
*אנו מזיזים אותו הצידה כדי שלא יפריע!
*אנו משכנעים אותו שהפעם עדיף שאנו נעשה את לבד (לרוב כי אין לנו מספיק זמן)!
*אנחנו מרבים לעשות עבורו!

ואז, המסר שעובר לילד הוא שהוא קטן, שהוא איננו מסוגל, שהוא לא יכול לבד, שהוא לא שולט.

אז מה עושים?
*משתפים את הילדים בעולמינו.
*מעודדים את הילד להתנסות עצמית- "אני בטוחה שאתה מסוגל לעשות את זה, אני סומכת עליך, אם תצטרך עזרה אני כאן".
*מעבירים לו את האחריות לעשייה – "זה בסדר אם אתה בוחר לא להביא את המשחק. נשחק במשהו אחר".
*מתייעצים איתו בנוגע לאופן עשיית הדברים- "איך אתה חושב שעדיף לקפל את החולצה- כך או כך?".
*מתייעצים איתו לגבי קבלת החלטות- "איפה אתה חושב שכדאי לשים אותה בארון- כאן או כאן?".
*מאפשרים לו להתנסות בבחירה עצמית- "מה אתה בוחר ללבוש את זה או את זה?".

ואם אתם מתקשים בתהליך או אם יש לכם שאלות, הצטרפו אלינו לשידור הלייב בקבוצה הסגורה שלנו.
"התפתחות ובריאות תינקות וילדים בראייה הוליסטית",
יום ה, 7/6 בשעה 20:00 בדיוק!

הפעם שידור בזוג- גם אני וגם דנה מצר!

מחכות לכם

מוזמנים להגיב

תגובות

דילוג לתוכן