"לא ידעתי שכל כך חשוב לתינוקות לשכב על הבטן"- היא אמרה לי בכאב..

את ע. פגשתי בגיל חמש. ההורים פנו בשל קשיי למידה ואסטמה שמקשים על ע. לתפקד במהלך היום יום. הוא מתקשה לשבת לאורך זמן בגן, נמנע ממשימות של מוטוריקה עדינה ומתקשה לרוץ ולהתרוצץ בחצר בשל קשיי הנשימה.
הם לא ציפו לשמוע, שהקשיים של ע. הם תוצאה של תהליך התפתחותי לא תקין שנגרם בשל שכיבה מרובה על הגב במהלך שנת החיים הראשונה לחייו.

כולם יודעים שחשוב לתינוקות לשכב על הבטן, אבל לא בטוח שכולם יודעים עד כמה שכיבה על הבטן משמעותית לתפקוד של ילדים, גם בהיותם בוגרים.
כאשר התינוק שוכב על הבטן הוא מתמודד עם החזקת גופו כנגד כוח הכובד. כך, אם לא יגייס את כוח השרירים וינסה להתמודד עם הכבידה המושכת אותו לכיוון הרצפה, הוא יתקשה להתרומם ולהחזיק את גופו באופן יציב.
בחודשים הראשונים לחייו, בעודו שוכב על הבטן, מחזק התינוק את שרירי הצוואר דרך קיצור שלהם, מה שמאפשר לו להרים את הראש, לסובב אותו לכל הכיוונים ולהחזיקו יציב מבלי שישמט לפנים או לאחור.
באזור הראש נמצאים פתחי החושים שלנו- העיניים, האוזניים, האף, הפה. ובתהליך חיזוק שרירי צוואר והרמת הראש מתרחשות פעולות שריריות ורקמתיות נוספות האחריות על תפקודים שונים של מערכת החושים כמו למשל- תפקודי הראייה והתפיסה החזותית, תפקודי השמיעה ומערכת שיווי המשקל, תפקודי הדיבור, האכילה והבליעה.
בניגוד למה שחושבים, תהליך זה אינו יכול להתקיים בשכיבה על הגב. זאת בשל העובדה שכאשר התינוק שוכב על הגב ומרים את הראש, הוא מרים אותו לכיוון בית החזה, מאריך את שרירי הצוואר האחוריים ומקצר את שרירי הצוואר הקדמיים- פעולה הפוכה לגמרי.
בתנוחה הזו, מתקצרים גם שרירים שאחראיים לתנועת מערכת הנשימה- מה שעלול לייצר קשיים בנשימה.

דרך השכיבה על הבטן מתפתחים גם השרירים שאחראיים ליציבת הגוף שלנו. שרירי הגב ובית החזה, שרירי חגורת הכתפיים ושרירי הליבה. חולשה בשרירים אלה תגרום לקושי להחזיק את הגוף זקוף, כפיפה של הגב והכתפיים לפנים, התעייפות מהירה וקשיי התארגנות כללים.
אז איך תעזרו לתינוקות שלכם לשכב נכון על הבטן? הנה כמה טיפים קצרים:
1. עשו עיסוי עם שמן לכל שרירי הגוף לפני ההשכבה על הבטן. הקפידו על מגע עמוק ויסודי בכל חלקי הגוף. לאחר העיסוי הניחו את התינוק על הבטן ואפשרו לו להרגיש את גופו בתנוחה.
2. בשכיבה על הגב, צמצמו את הפיסוק של הברכיים לרוחב האגן והביאו את הברכיים לכיוון הבטן. שלבו סיבובים איטיים לשני הצדדים ותנועות אופניים איטיות. ולאחר מכן השכיבו את התינוק על הבטן.
3. שלבו עיסוי תחושתי לכל חלק הגוף- עשו זאת באמצעות כדור קוצים או כפפת עיסוי. הקפידו על מגע עמוק, איטי וללא בגדים. המנעו מלעבור על אזור בית החזה והבטן. לאחר מכן השכיבו את התינוק על הבטן.
4. השכיבו את התינוק על משטח קשה ויציב ולא מזרון פעילות רך ושוקע.
5. זכרו, השכיבה על הבטן דורשת תרגול וחזרתיות. הקפידו על חשיפה קבועה באופן יומיומי גם אם זה לדקות ספורות. ככל שתתמידו זמן השכיבה על הבטן יתארך.

לייעוץ נוסף ואבחון מלא מוזמנים לפנות אלינו
מאמאי- רפואה הוליסטית לילדים 0508265617 www.mamay.co.il

מוזמנים להגיב

תגובות

2019-03-08T06:54:31+00:00