בפוסט הקודם ולקראת הלייב שלנו בנושא הגמילה עסקנו בהיבטים המעידים על בשלות הילד לגמילה.
בפוסטים הבאים אתייחס לכל היבט בנפרד והפעם- בהיבט המוטורי:

גמילה הינה תהליך על הרצף התפתחותי שמתחיל מהרגע שהתינוק נולד. על מנת שיהיה מוכן להתחיל את תהליך הגמילה לקראת גיל שנתיים עליו לעבור את הרצף ההתפתחותי כולו, החל מההיבט המוטורי- בניית המוטוריקה הגסה, המוטוריקה העדינה, השליטה בשרירים הטבעתיים ועוד.
תהליך הגמילה מתפתח בהתאם ליכולת השליטה בשרירי הסוגרים (פי הטבעת, השופכה) המצויים באגן ומעוגנים על ידי רצפת האגן.

מהי רצפת האגן?
רצפת האגן היא רקמת חיבור אלסטית העוטפת ומחזיקה את כל אברי האגן הפנימיים- שלפוחית שתן, צינור שתן, רחם מעיים, רקטום, פי הטבעת.
שרירי רצפת האגן הם חלק משרירי הליבה המייצבים את הגוף. הם מצויים באזור האגן, הגב והבטן ותפקידם לייצב והחזיק את הגוף. חוזקם ותפקודם משפיע על תפקוד שרירי הסוגרים.

ומהם שרירים הסוגרים?
אלו הם שרירים טבעתיים (עגולים כטבעת) והם פועלים בתנועות סגירה ופתיחה – כיווץ והרפיה. כלומר הם סוגרים את הפתח כדי שלא תהיה זליגה ומאפשרים את הפתיחה שלנו כדי לאפשר שחרור מרצון.
שרירים טבעתיים מצויים בפתחים שונים בגוף- כאמור בסוגרים, אבל גם בעיניים, באזור הפה, בסוגרי הקיבה והוושט, ואף בכפות הידיים.
שרירים טבעתיים עובדים בסנכרון- כאשר מפעילים שריר טבעתי אחד הוא מניע ומפעיל שרירי טבעתי אחר. מסיבה זו בעת הנקה התינוק מרגיש צורך לעשות קקי – הפעלת שרירי הפה תשפיע על שריר טבעתי של הסוגר האחורי.

מתי שרירי הליבה והשרירים הטבעתיים מתפתחים?
לאורך כל התהליך המוטורי.
בנית השליטה בהרמת והורדת הראש תשפיע על כל שרירי חלל הפה, אופן השכיבה על הבטן ונשיאת המשקל על חגורת הכתפיים, והתפתחות השליטה בתנועת האגן (למשל בתנועת הציר, ההיפוך והזחילה) ישפיעו על השרירים הטבעתיים באגן, שלטה בתפקוד הרגליים- תשפיע ישירות על השליטה בשרירי הסוגרים.

כלומר, בניית הגוף לאורך התהליך המוטורי על כל רבדיו תכין את הילד לשלב הגמילה.

במידה וילדכם מתקשה בתהליך הגמילה נסו להתבונן בפרטים הבאים:
• יציבת גופו – האם שמוט? זקוף מדי? האם גופו רפוי או נוקשה/מתוח, האם יש הקשתה מוגברת בגב? האם יש פיסוק רחב מדי בין הרגליים?
• אופן ואיכות התנועה – האם תזזיתית מדי או מאופיינת על ידי הימנעות/חיפוש אחר מקורות הישענות?
• תפקודי הפה – התבוננו באפן האכילה והדיבור –האם הפה פתוח, קפוץ, האם הלסת "רוקדת"- נעה מצד לצד, האם יש ריור מוגבר, האם אתם מזהים הימנעות ממגע בפה או צורך מוגבר למגע בפה
• שימו לב לתפקודי כפות הידיים – האם כפות ידיו קפוצות? כיצד אוחז חפצים? מה מידת הכוח בה משתמש?

ואם יש לכם שאלות לקראת שידור הלייב שלחו לנו ונענה בשידור

יום ה, 7/6, בשעה 20:00 בקבוצה הסגורה "התפתחות ובריאות תינוקות וילדים בראייה הוליסטית".

שלכם באהבה
טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן