השבוע פגשתי תינוק בן 11 חודשים שלא ממלמל.
ההורים, שזהו בנם בכורם, לא היו ערים לעניין הזה עד לרגע הפגישה עם אחות טיפת החלב.
אלא ש…
הפגישה עם האחות הייתה מאד דרמטית והכניסה אותם ללחץ מאד גדול כי מבחינתה, חוסר במלמול בגיל זה הוא סימפטום מפתח העורר חשד להפרעה על הרצף התקשורתי.

אז נפגשנו,
ופגשתי תינוק חייכני ומתוק.
שוכב רוב היום על הגב ומעסיק את עצמו. זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שההורים לא חשו שמשהו לא תקין. מבחינתם מדובר בילד נוח ונינוח, כזה המסוגל להעסיק את עצמו שעות לבד.
בנוסף, התינוק הראה עיכוב התפתחות משמעותי- שוכב על הגב ומדי פעם מתהפך אל הבטן- לרוב דרך צד ימין. שוכב על הבטן כשידיו פרוסות לצדדים או מגיעות אל תוך הפה, ראשו בנטייה הצידה וגופו מאד נמוך מעל הקרקע. מתקשה להתהפך מהבטן לגב ולא מראה סימני זחילה, גם לא על הגחון.
בשכיבה על הגב מרבה להכניס את ידיו לפה. בין לבין הוא מושיט ידיים אל עבר חפץ ומכניס אותו לפה אך ניכרת חולשה מאד גדולה בתפקודי הידיים וחגורת הכתפיים (טווח תנועה מאד מצומצם בכתף).

אז שאלתי שתי שאלות מתוך רצון למקד את הדברים:
האם אוכל מזון מוצק?
והאם הוא סובל מדלקות אוזניים?

בתשובה לשאלה הראשונה אמרו ההורים כי עיקר התזונה של התינוק היא בקבוקים, מאחר והמעבר למזון מוצק היה מאד קשה ונראה היה להם שהוא לא מוכן.
ומאותו הרגע בו החלו בחשיפה למזון מוצק החלו דלקות אוזניים חוזרות ולפני כשבוע סיים את מחזור האנטיביוטיקה השלישי שלו.

ולמה שאלתי את שתי השאלות האלה? משתי סיבות עיקריות:
הפה הפתוח והעובדה שהתינוק לא אוכל מזון מוצק מעלה השערה שיש קושי תחושתי ומוטורי באזור- מה שכמובן משפיע על התפתחות הדיבור,
ודלקות האוזניים תכופות עלולות ליצור עמימות באופן השמיעה מה שמשפיע על אופן ההגייה. כי אם שומעים עמום, הוגים עמום.

אז בטרם מחליטים על הפרעה על הרצף התקשורתי, חייבים לבחון את כל ההיבטים התפקודיים האחרים- התפתחות מוטורית תקינה, תפקודי חלל פה תקינים המתפתחים על בסיס הרמת הראש בשכיבה על הבטן, היבטים חושיים תקינים- שמיעה, מגע, ראיה, שיווי משקל..

ורק אח"כ, חושבים מחשבות אחרות!

שלכם באהבה,

טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן