כשאני חושבת על אמבטיה – אני מדמיינת רגע קסום במהלך היום בו אפשר להרפות מהכל ופשוט להתמסר למים ולתחושה החמימה העוטפת שהם משרים.
אך לא כולם חשים כך. תינוקות וילדים חווים לעיתים תחושות שונות בנוגע לאמבטיה. לעיתים עבורם חווית האמבטיה הופכת לחוויה לא נעימה המעוררת התנגדות.
מדוע זה קורה ואיך אפשר לעזור להם? על כך במאמר הבא:

את המקלחת הראשונה בחייו ייחווה התינוק עוד בבית החולים זמן קצר לאחר הלידה. ראשית יעבור ניגוב של הוורניקס (הפרשה לבנה השומנית העוטפת את גופו) ולאחר מכן יעבור רחצה במים חמימים. בשלב זה אין הרחצה מיועדת לשם הנאת אלא לשם הניקיון ולמרות זאת הדעות בעניין חלוקות. ישנם מחקרים המוכיחים כי אותה שכבת וורניקס חשובה מאד לבריאותו העתידית של התינוק בשל העובדה שהיא מכילה חומצות שומן המעודדות צמיחת חיידקים פרוביוטיים במעיים. אלה מייצרים איזון פנימי המשפיע על תפקודי מערכות שונות בגוף כגון מערכת העיכול, מערכת החיסון ועוד.
בנוסף, לעיתים חווית הרחצה מיד לאחר הלידה מייצרת שוק גדול למערכות החושים ולעיתים דווקא מרגיעה. הבדלים אלה נובעים מהאופן בו החושים מתרגמים את החוויה. תינוק אשר נולד וחושיו ערניים מאד עלול לחוות את הרחצה באי נוחות גדולה. לעומתו תינוק אשר חושיו ערניים פחות עשוי ליהנות מאותה חוויה בדיוק. כך או כך, רחצת התינוק בשלושת הימים הראשונים לחייו אינה חיונית וניתן להמירה בניגוב עדין.אמבטיה לתינוק

לאורך השבועות הראשונים לחיים המעבר לאמבטיה עלול להיות לא פשוט עבור התינוק – הפשטת הבגדים, הכניסה למים, שינויי הטמפרטורה והתחושה עלולים לעורר בו תחושות לא נעימות. על מנת לעזור לתינוק ליהנות ניתן להכניסו למים כשהוא עטוף בבד חיתול המאפשר לו חשיפה הדרגתית. דרך נוספת להקל עליו היא להיכנס למים ביחד איתו – גוף לגוף. כך הוא גם יחוש את גופכם המסוכך עליו כגורם מאזן ומווסת, וגם ייהנה מחוויית המים הנעימים. בכל שלב ובכל גיל תוכלו לשלב שיר או סיפור בזמן זה וליהנות מהקשבה ושיתוף פעולה.
שימו לב, תינוקות קטנטנים מתעייפים באמבט לאחר מספר דקות, על כן השתדלו להוציאם בעודם ערניים.

לקראת גיל חודשיים שלושה התינוק כבר מכיר ונהנה מזמן האמבטיה. אפשר לראות איך הוא מניע את ידיו ורגליו כאשר הוא מבין שעוד רגע הוא נכנס למים. בשלב זה אין צורך לשלב משחקים שכן התינוק נהנה מתנועת גופו. אך מומלץ לשלב חשיפה לספוגים בעלי מרקם משתנה להעצמת החוויה התחושתית (ניתן לעסות את גופו של התינוק, לסחוט מים על חלקי גופו השונים וכולי). זמן האמבטיה מתחיל להתארך (כרבע שעה) והופך לזמן משחק המלווה בצחוק ושמחה גדולים.
הורים רבים משלבים עיסוי לאחר היציאה מהאמבטיה אך אני מאמינה כי בגילאים אלה כדאי להפריד בין שתי הפעולות. מאחר והתינוק עדין קטן שילוב שתי הפעולות עלול לעורר עייפות יתר.
בנוסף, חווית הרחצה שונה לחלוטין מחוויית העיסוי. באמבטיה התינוק אקטיבי מאד ואילו בעיסוי הוא בהקשבה וקבלה. שתי חוויות שונות ויש מקום לתת לתינוק ליהנות מכל אחת מהן בנפרד.
כיצד מפרידים?
דרך אחת שאני מאד אוהבת היא להעביר את העיסוי לשעות הבוקר, לאחר שנת בוקר ראשונה, בסביבות השעה 10:00 . אז התינוק רווי שינה ונינוח וניתן לעשות לו עיסוי מלא ועמוק. את האמבטיה מעבירים לשעות הערב והיא הופכת לחלק מטקס השינה- אמבטיה מרגיעה ומפנקת. כמובן שניתן למצוא כל סדר אחר העולה על דעתכם ומתאים לכם בסדר היום.
בגילאי 4-5 חודשים ניתן לנסות שוב לשלב בין הפעולות ולבחון כיצד התינוק מגיב.

ככל שהתינוק גדל חווית האמבטיה הופכת מרכזית יותר ויותר. בשלב בו הוא כבר מסוגל לשבת עצמאית ניתן למלא את האמבטיה במים עד גובה המותן, ולשלב משחקים וחוויות חושיות שונות- ספוגים, משחקי מים, בועות סבון, קצף ועוד. במנח זה, כל משחק שיעודד את התינוק להרים את ידיו כלפי מעלה יחזק את שרירי הגב וחגורת הכתפיים. בשלב זה רוב התינוקות מתקשים להיפרד מהאמבט והיא אורכת כעשרים דקות ואף יותר.
והנה התינוק כבר נעמד וחווית האמבטיה משנה שוב את פניה. כעת, תוכלו לשלב משחקי הדבקה שונים כגון פאזלים על החרסינות, משחקים עם קצף גילוח או צבעי מים, תוכלו לנסות ליצור בועות מים באמצעות קשיות ועוד. בשלב זה התינוק יכול לשחק גם באופן עצמאי. כל חושיו משתתפים במשחק. שבו לצדו, השגיחו עליו והניחו לעצמיכם ליהנות מהצצה נפלאה לעולמו.
ומה לא מומלץ לעשות בשלב זה? לשלב בזמן האמבטיה את ארוחת הערב. כפי שכתבתי בהתחלה, אני מאמינה כי כל חוויה צריכה להחוות במלואה. כך התינוק ייהנה מזמן אמבטיה ומזמן ארוחה בנפרד. בנוסף, האכלה באמבטיה מסיחה את תשומת ליבו של התינוק והוא אינו ערני למזון שהוא אוכל, לכמות ולתחושת השובע המתפתחת בגופו. כך עלולים להתפתח קשיים באכילה כמו גם פגיעה במנגנון רעב-שובע.

אמבטיות בזוג הן חוויה נפלאה עוד יותר. במידה ויש לכם שני ילדים, תוכלו לעשות להן אמבטיה ביחד ולהתאים לכל אחד את החשיפות המתאימות לו. בהמשך, כאשר יגדלו ויהיו עצמאיים יותר, יוכלו ליהנות ממשחק משותף.

ומה לגבי אמבטיות בחורף?
חורף הוא זמן רגיש יותר לגוף. למרות הרצון העז ליהנות מהמים החמים הרי שהפרש הטמפרטורות ביציאה מהאמבטיה גדול ומהווה אתגר למערכת החיסון. אי לכך, ועל מנת לצמצם את השפעת פערי הטמפרטורות מומלץ לעשות אמבטיה בשעות אחר הצהריים- למשל בעת החזרה מהגן. כמו כן, מומלץ לחפוף את הראש בתדירות נמוכה יותר (עד 2-3 פעמים בשבוע).
בנוסף ליצירת ההפרדה היזומה בין זמן הגן לזמן הבית הרי שבכך מתפנה בערב זמן לחוויות אחרות.

ולמרות החוויה הנפלאה, ישנם תינוקות ופעוטות המסרבים להיכנס לאמבטיה. לרוב הדבר נובע מאחד משני גורמים עיקריים. האחד- היבטים התנהגותיים והשני- קשיים בוויסות החושי (בעיקר בתחום המגע, תחושה עמוקה ושיווי המשקל אך יתכנו היבטים נוספים). קשיים אלה עלולים לעורר תחושות של מתח ואי שקט לקראת הכניסה לאמבטיה ולהפוך את זמן האמבטיה הכה מיוחד לסלע מחלוקת וחבל. במקרים אלה מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בתחום ולקבל הנחיות התנהגותיות תומכות כמו גם כלים והתוכנית לחשיפה חושית מווסתת והדרגתית.

ובינתיים,
ימים נפלאים, בריאות טובה והרבה אהבה

שלכם,
טל

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן