חוגי ילדים הם הזדמנות נהדרת להעשרה, הרחבת תחומי עניין, מפגש חברתי ואף זמן איכות של הילד עם הוריו.

אפשר ללכת לחוג דרך הגינה הציבורית, ובדרך חזרה אפשר לשתף בחוויות היום.

חוג הינה פעילות מעשירה שמטרתה מחד להנעים את זמנו של הילד תוך שהיא משלבת פעילות שהוא אוהב וחברה. יחד עם זאת, מומלץ לראות בה פעילות מחזקת, מעודדת ומאתגרת את הילד במקומות שקשים לו.

ישנם ילדים שאוהבים מאד ללכת לחוגים וישנם כאלה שלא. ישנם המעדיפים חוגים המבוססים על פעילות מוטורית כזו או אחרת, וישנם כאלה שמעדיפים חוגים העוסקים בחשיבה ויצירה.

אפשר להבחין בין חוגים המיועדים לילדים בגיל הרך לבין חוגים בגילאים מאוחרים יותר. מטרת חוג בגיל הרך היא לשפר מיומנויות, לפתח כישורי חיים בקבוצה, להעצים את הילד. בגילאים מאוחרים יותר מטרת החוגים היא לפתח תחומי התמחות- התמחות בספורט, בתאטרון, במוסיקה ועוד.

שפע החוגים המוצע והרצון להעצים את הילד מעורר לא אחת שאלות רבות ובלבול- לאיזה חוג נכון לשלוח את הילד? האם חוג אחד בשבוע מספיק? ומה אם הוא לא אוהב ללכת לחוג?

במדריך הבא תמצאו את כל התשובות.

  • לפני שמחליטים על חוג מסוים כדי להתבונן בילד ולבחון- מה החוזקות שלו ואילו תפקודים היינו רוצים להעצים? בבחירת החוגים נכון יהיה לשלב בין התחומים אותם הילד אוהב לבין התחומים בהם הוא זקוק לחיזוק. שילוב בין ההיבטים מקל על ההסתגלות ומעלה את פוטנציאל ההתמדה וההנאה. למשל- אם הילד שלכם אוהב משחקי מחשב לצד החוג המפתח כישורים אלה שלבו בתוכנית השבועית שלו חוג שיספק פעילות משלימה- חוג ספורט או אומנות לחימה. אם הילד גמיש מאד ואוהב לרקוד שלבו חוג שטרתו לחזק את שריריו.
  • שיחה מקדימה עם הגננת תתן לכם ההורים מידע נוסף אודות תפקודו של הילד. כך תוכלו לשלב את בחירת החוג עם הצורך המתאים העולה.
  • זכרו כי מסגרת החוג הנה מסגרת מלאת גירויים. אם הילד שלהם מראה קושי בוויסות החושי או מוסחות גבוהה לגירויים בסביבתו נסו למצוא לו מסגרת חוגית מצומצמת יותר עם דגש על חשיפה חושית מבוקרת. במידת הצורך, שקלו לתת לילד מענה פרטני או ממוקד לקושי טרם הכניסה לחוג (למשל בחופשת הקיץ) כך שבעת הכניסה לחוג יוכל להשתלב ביתר קלות.
  • ילדים רבים נחשפים לפעילויות חוגיות בעת השהייה בצהרון. לעתים החשיפה היא מספקת ואם הילדים חווים שתי פעילויות חוגיות שונות בשבוע יתכן ואין צורך להעמיס עליהם עוד חוג. במקרים כאלה מומלץ לבלות את הזמן הנותר אחר הצהריים במשחק חופשי בגינות המשחקים, במפגשים חברתיים או בזמן איכות משפחתי. זכרו, גם אנחנו, אחרי יום עמוס ומלא גירויים מעדיפים לרוב פעילות שקטה ונעימה.
  • מספר החוגים המומלץ לאורך השבוע הוא לא יותר משניים. שימו לב כי טיפולים שונים כגון ריפוי בעיסוק, ספורט טיפולי וכולי לעתים מתפרשים אצל הילד כחוג ויש לקחת אותם בחשבון בתכנון השבועי הכללי.
  • ילדים בונים את מעמדם העצמי והחברתי דרך השליטה המוטורית שלהם. אי לכך, ישנה חשיבות רבה לחשוף את הילדים לחוגים העוסקים בתחומי התנועה והספורט. ככל שהחשיפה תהיה מגוונת כך הם ישפרו את השליטה המוטורית שלהם ויבנו את חוסנם הגופני והפנימי. כלומר, במסגרת התוכנית החוגית השבועית בחרו לפחות חוג אחד העוסק בספורט. ההיצע הוא רחב וכל ילד יוכל למצוא לפחות תחום אחד להתחבר אליו.
  • בכל מסגרת חוגית, ללא קשר לתחומה, רוכש הילד כלים וכישורי חיים. הוא לומד להתמודד עם סמכות, להתאפק, להמתין לתור ולציית לחוקים. לומד לנהל משא ומתן, לנצח, לעתים גם להפסיד, לומד שיתוף פעולה, תקשורת ועוד. אי לכך ישנה חשיבות גבוהה להתמודדות בקבוצה. על מנת שילדכם יוכל ליהנות ממסגרת החוג הניחו לו למצוא את מקומו בקבוצה באופן עצמאי. שדרו לו כי אתם סומכים עליו ומאמינים ביכולת שלו. אם תכנסו אתו לחוג הוא יחוש תלוי בתגובותיכם ויהיה חסר ביטחון. שחררו אותו באהבה ואפשרו לו לבנות מערכת יחסים עם המורה ועם החברים באופן הטבעי לו ביותר.
  • לעתים קרובות עולה הקושי להתמיד בחוג. זה המקום להדגיש- אם החלטתם לשלוח ילד לחוג כדי לחזק אותו פירושו של דבר שהוא צריך להיות שם. הסבירו לילד את השיקולים שלכם בבחירת החוג, שתפו אותו בתועלות שהחוג יוכל לספק לו, מצאו את אותם הדברים שחשוב לו להשיג והראו לו כיצד החוג יוכל לעזור לו בזה. בד בבד הדגישו בפניו את האפשרות לבחור חוג נוסף המבוסס על רצונו.
  • ויחד עם זאת, לא ניתן להכריח ילד ללכת לחוג אם הוא לא מעוניין בו. ולכן, אם החוג שבחרתם נועד לפתח ולחזק את הילד בהיבטים שנים- נסו לתת להם ענה בדרכים אחרות. יתכן כי לאחר שירגיש בטוח יותר יסכים להשתלב בחוג מחדש.
  • ולבסוף, צרו אווירה נעימה וחיובית סביב בחירת החוג. אווירה נינוחה, שיתופית וחיובית תאפשר גם לכם וגם לילד ליהנות מחוויה חוגית מעשירה ומעצימה.

שלכם,
טל קבסה

לפרטים צרו קשר

דילוג לתוכן